30 002 läst ·
21 svar
30k läst
21 svar
Lasta virke på släpkärra, hur surra fast det?
Gör några kantskydd av brädor, tex 22x95, som skruvas ihop i vinkel och 30-40 cm långa som du lägger under spännbandet. Om du har 4-6 sådana så kan du spara dem för att ha i framtiden.T toolman77 skrev:
Om du har lite plywood över så kan det funka också men skruven fäster sämre i den (om det inte är många lager och hög kvaliet)
Har gjort så men tycker att brädorna ändå får för lite friktion mot varandra. De som ligger i mitten av packen blir lätt väldigt lösa efter att de skumpat runt ett tag. En variant som fungerat ok är att lägga en regel över packen och spänna ner den mot släpet men det är inte superbra.
Han hade nog lite otur när han tänkte där.nino skrev:
Kraften beror på retardationen och rörelseenergin på hastigheten.
Normalt kan man ligga på 0,7-0,8g.
Avrundning uppåt till 1g blir kraften F=1000kg*9,81m/s2=9810N.
Sedan får man dra bort friktionskraften mellan last och underlag för att få fram den ”verkliga” kraften framåt som lastförankringen måste hålla emot.
Det verkar vara så att man har sänkt kraven,
https://www.transportstyrelsen.se/s...k/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Att-lasta-ratt/
Nej lasten väger fortfarande 1000 kg vid 90. Massan förändras inte. Något som inga bilskolor förstår, det är grundläggande fysik.nino skrev:
Regelverket säger dubbla vikten framåt. Så för 1000 kg måste du säkra för 2000. Men när du drar med ett tvåtons band kommer du sällan över 1,6 ton pga frktioskoefficient. Därför behöver du två st tvåtons band för att säkra 1000 kg rätt. Noterade att många svarat på din fråga. Informationen i lasta rätt ger en bra tumregel.
Att säkra ditt virkespaket så att det ligger kvar vid ett tvärstopp vid 90 km/h är omöjligt för övrigt, det håller inte virket för. Om man räknar som bilskolorna tycker så blir den vikten runt 300 ton....
2 ggr lastens vikt fick jag också lära mig men Transportstyrelsen, se länk ovan, anger nu 0,8 ggr lastens vikt. Antar att det styrs av EU.
För att veta vilka spännband som behövs måste man räkna på friktionskoefficienten och klämkraft mellan last och lastbärande struktur.
För att veta vilka spännband som behövs måste man räkna på friktionskoefficienten och klämkraft mellan last och lastbärande struktur.
Möjligt att jag halvsov så jag inte hörde riktigt 
Nu var det här under en motviktstruckkurs men det borde väl inte spela någon roll.... och 90 kommer man knappast upp i med en sån
Ska fråga vid nästa utb tillfälle
Nu var det här under en motviktstruckkurs men det borde väl inte spela någon roll.... och 90 kommer man knappast upp i med en sån
Ska fråga vid nästa utb tillfälle
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden