Vet inte riktigt var den här tråden hör hemma så jag provar här. Vi har köpt en nyproducerad bostadsrätt med en inglasad balkong om 4x1,5m. Vi noterade snabbt att lutningen på balkongen känns och vid mätning kan vi konstatera att fallhöjden är 3,5 cm i ytterkanten, cirka 1,4m från husväggen. Vad jag förstått är 1:100 rekommenderad lutning på en balkong - men var går den övre gränsen egentligen? Eftersom balkongen är inglasad krävs ingen markant avrinning.

Nu har inte jag i huvudet vad max är, men det har säkerligen någon annan här. Däremot är 1:100 min. Så 15 mm lägre ska balkongen vara i framkant och det är så de är tillverkade. Balkongerna sätter sig nästan alltid lite extra när man river all stämpning, men 20 mm ytterligare på din balkong låter lite mycket. Att den är inglasad spelar dock ingen roll.

Att det känns att den lutar är inte så konstigt, men det tror jag ni märkt även om det bara var 15 mm. Har ni plats att lägga trä- eller plastplattor så är ju det ett bra sätt att trolla bort fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.