Hej!

Har slitit som ett djur med att göra dörrar av 18mm stavlimmad gran från bauhaus. Dom är cirka 50x160cm och ska vara till en garderob. Men efter att jag fräst kanterna och gjort fin plats för gångjärnen så visar det sig att dörrfan är skev

Vad kan jag göra nu? Båda skivorna till dörrarna är skeva olika mycket. Den ena vickar ca 2cm diagonalt.

Ska jag limma en bräda diagonalt utmed baksidan av dörrarna och låta ligga plant på golvet?

Kosta nästan 800kr för materialet och vill rädda det :D

/ Oskar

Hur har du fäst ihop stavarna, ett foto är bra

Här kommer film :D kan du se hur dom är monterade? Dom är köpta på bauhaus!

Det är hela skivor som du köpt färdiglimmade då, alla sådana har en förmåga att slå sig, men ska inte göra det, var låg dom på varuhuset inne varmt eller kallt, var hade du dom efter köp,tycker du ska gå till varuhuset och kolla andra hur dom ser ut. ett foto på kanten så det syns hur viket ligger, det ska glad och sur gubbe varannan bräda ( årsringarna )

• Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Dom stod varmt i varuhuset och sen varmt hemma. Fixar foto strax.

Kanske borde reklamera?

Cheesen
Jag tror inte att du har speciellt mycket att hämta hos Bauhaus. Du använder dom skivorna till något dom ej är avsedda för. Kvalitén är för låg för att det ska kunna fungera.

• Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Okej!

Kan jag montera en planhyvlad bräda på baksidan för att räta ut?

Cheesen
O oskarsch skrev:
Okej!

Kan jag montera en planhyvlad bräda på baksidan för att räta ut?
Tvivlar på att det går då den redan är skev.
Man brukar ju fräsa in en stav traditionellt innan man limmar den för att motverka slag. Men på din skiva är det lite sent.

Massivt trä som man inte limmat själv är svårt att förutsäga hur det kommer att röra sig. Snickaren som limmat skivan har antagligen limmat in fula vrid och liknande för att skivan ska se okej ut. Det funkar om du använder skivan som hyllplan, täcksida eller liknande men inte om den är självbärande.

För övrigt så gör man sällan så stora luckor i massivt trä just för att dom slår sig. Vill man ha trä så gör man en spegellucka eller en fanerad historia.

Redigerat:
  • Gilla
Nickesågen och 1 till
  • Laddar…
Aaah okej, jag förstår. Typiskt :) Verkligen stort tack för förklaringarna över hur det funkar.

Får se hur jag löser detta! Tack för all hjälp!

Är det vridet är det nog inte så mycket att göra. Hade skivan varit kupad kan man torka extra på den konvexa sidan.
Hur du än limmar tvärs eller diagonalt får du nya bekymmer.

Protte

Men limma en 7mm plywood i samma storlek kanske?

Limmar du en plywood på ena sidan så spärrar du den sidan medan den andra sidan lever sitt liv med torka och fukt.
Med 99% chans så blir skivan kupig.

Protte

Lärdom: väldigt svårt att göra dörrar av massivt trä. Har gjort flera dörrar av plywood, men det är ju helt annat. Detta var först gången jag försökte använda stavlimmat.

Nästa gång blir det noggrannare undersökning om materialet skulle passa för dörr/lucka eller inte.

Tack för alla förklaringar och hjälp!

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.