Hej!

I ett rum i min källare ligger det ABC klinker, förutom på en cirka 3 kvm stor yta där det tidigare stått en oljepanna. När man tog bort pannan för ca. 10 år sedan valde man att lägga dit ett laminat-golv. Jag har hela tiden trott att golvet låg på själva plattan, men när jag idag rev upp laminatgolvet för att kunna lägga klinker (som matchar dom gamla) ser jag till min förvåning att det vilar på ditsatta träreglar med isolering. Det visar sig att det är ett utrymme som mäter cirka 40 cm under omkringliggande klinker.

Jag vill helst ta bort allt organisk material, för annars hade alternativet bara varit att sänka träkonstruktionen någon centimeter, spartla och så klinker på det. Frågan är, hur skal jag fylla ut hålrummet? Kan man fylla ut med sand och ett lager betong för att sen lägga klinker, eller kan man fylla ut med lecablock eller lösa lecakulor och sen betong? Andra alternativ?

• Bild på ett upprivet laminatgolv med träreglar och isolering bredvid klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Makadam och sen en betongkaka på det så har du en oisolerad lösning. Med cellplast får du isolering. Tänk på att betong behöver lång tid för att härda, torka och därmed krympa innan plattsättning. Det finns ju snabbtorkade kvalisorter för lite mer pengar om man har bråttom.

Andra varianter är lecakulor som ger viss isolering. Finns också varianten att de blandas med lite cement så får du typ lecablock.

Normalt lägger man Isodrän eller liknande produkt, typ 20 cm och sedan 10 cm betong, behöver man fylla upp så bottna med typ 8-16 kross eftersom den kan man hantera med en skyffel.

Om grunden/marken är torr , varför hålla på att fylla? Lägg trossbottnenskivor och isolering som vanligt...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om grunden/marken är torr , varför hålla på att fylla? Lägg trossbottnenskivor och isolering som vanligt...
Är utrymmet ventilerat, typ krypgrunden?
Annars måste man ta hand om markfukten. För i tiden stod här en panna, där var kanske en murad skorstenen som höll utrymmet några grader varmare än marken under, det får till följd att fukten vandrar neråt och kondenseras i marken som normalt är 7-9˚C någon meter ner i marken. Så har krypgrund fungerat i hundratals år! Men slutar man att värma utrymmet måste fukten stoppas med ett plastfolie som kan tänkas med några cm sand.

Tack för svar. För förtydligande kan jag säga att det är ett gjutet betonggolv i utrymmet, och på väggarna/sidorna sitter det klinkers. Så det är inte barmark eller jord jag kommit ned till och ingen särskild fukt. Utrymmet är inte ventilerat, och det ligger mitt i huset. I samma rum är det en del vattenrör (fjärrvärmesystemet sitter bland annat här), och det är därför jag vill ta bort den existerande träkonstruktionen om det skulle komma en läcka.

Hade inte tänkt på lösningen med isodrän, vilket känns väldigt enkelt och smidigt. Det är väl inget problem att lägga det på en existerende platta och sen ett nytt lager betong som det blir i det här tillfället?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.