Har bytt dörrar i huset, och på toaletten satt en ganska udda dörr tidigare som verkar vara platsbyggd pga höjden och som jag bytt till en ny. Men då fick jag problemet att kaklet måste kapas ca 3cm ovanför dörren på insidan.
Kan jag använda denna kapskiva (se bild) och kapa med vinkelslipen, eller kommer plattorna ryka?

Och om den inte fungerar, vad rekommenderar ni?

Diamantkapskiva för byggmaterial på ett mönstrat underlag, föreslagen för kapning av kakel ovanför en toalettdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kommer fungera, men ryka/damma något djävulskt. Finns ju släta skivor utan slitsar också, men jag tror det är helt sak samma för hur fint snittet blir. Jula har billiga och bra diamantkapskivor.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kommer fungera, men ryka/damma något djävulskt. Finns ju släta skivor utan slitsar också, men jag tror det är helt sak samma för hur fint snittet blir. Jula har billiga och bra diamantkapskivor.
Tackar, ja dammet förstår jag kommer komma. Men har inte så mycket fast inredning i badrummet så tömmer det för att enkelt kunna städa sen.

Var mest rädd för att bara prova med den där skivan utan att höra med folk som vet bättre så man inte råkar spräcka alla plattor

Och snittet behöver inte bli snyggt, bara man kan kapa rakt, det ska ändå kläs in med foder sen så

Ok, då kommer det gå bra, det är som att skära i smör.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Gick ju superbra det där. Galet snabbt Sen körde jag grovdammsugaren tätt bakom klingan, så de dammade förvånansvärt lite i rummet

• Gilla
Dr4co och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Hur blev snittet jämfört med en helt slät kapskiva ..blev det flisor i klinkern eller? Blev det jämt o fint?

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Hur blev snittet jämfört med en helt slät kapskiva ..blev det flisor i klinkern eller? Blev det jämt o fint?
Provade endast denna skiva och det blev perfekt snitt. Blev någon flisa, men där var det jag som klantade mig och råkade vinkla klingan.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Grillen Grillen skrev:
Provade endast denna skiva och det blev perfekt snitt. Blev någon flisa, men där var det jag som klantade mig och råkade vinkla klingan.
Vilken vinkelslip har du? Jag ska själv använda så därför undrar jag, hur fick du raka snitt:)?

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Vilken vinkelslip har du? Jag ska själv använda så därför undrar jag, hur fick du raka snitt:)?
En billig "meec" från jula, så ingen speciell. Så länge jag höll den rakt så gick det fint, men råkade titta bort en sväng och då blev det en liten flisa pga att jag vinklade maskinen.
Rita bara upp en linje du ska följa så ska det inte vara några problem.

• Gilla
Dr4co och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.