Jag var lite nyfiken på hur de som flyttat in i nyproduktion upplever ljudnivå från främst grannar, stegljud, röster osv. Vi funderar själva på nytt med en av de främsta anledningarna varande att man hör steg ovanifrån som att de går på mitt huvud ibland..
De flesta byggföretagen verkar sikta mot ljudklass B men resultaten verkar väldigt varierande när man läser runt lite om delade upplevelser. Somliga hör massor likt oss, trots att vi har en lägenhet från 60-talet, även vid uppnådd nivå medan andra knappt störs. Vad är era erfarenheter?

Min erfarenhet är att destå nyare hus ju mindre hörs ljud från grannar.

• Gilla
Andned och 1 till
  • Laddar…
P
I ljudklass C, som är det lägsta kravet, störs ca 20% fortfarande av ljud enligt vad jag läst hos boverket. I regel bör det ju dock vara mycket bättre ljudstandard än äldre byggnader men finns nog inga garantier. Lyhördet är en rejäl dealbreaker så jag har försökt läsa på, men det verkar vara rena lotteriet. Kanske även är skillnad på byggbolag vad avser kvalitén.

Det man kan göra är att knacka i väggar vid visning och se till att det är betong och inte gips i lägenhetsskiljande väggar samt att känna att golven känns stumma och inte "dunsiga". Skäms inte heller för att ringa på grannar och fråga eller haffa dom när de kommer ut ur porten :)

Har nu flyttat in i en med ljudklass B, och har läst på en del så ska krävas en hel del ljud för att jag ska höra men upptäckte imorse att jag inte bara hör varenda drag från grannens dammugare (över mig) men bara det att den är på, ett litet hummande. Det byggt av JM och klart för ett halvår sedan. Inte imponerad och undrar om man kan reklamera eller något för det hör kan knappast hålla vad de lovat. Jag hör varenda litet ljud, nästan värre än min lägenhet från 1964.

hus ä väl ända lösningen om man inte vill bara med i lotteriet.

Vad är det du menar att du ska reklamera?

De anger att ljudstandarden är B dvs bättre än minimikraven för bostäder som motsvarar C. Byggnaden har fått slutbesked och då bör kontrollmätningar ha utförts att de klarar kraven för B.

Ljudklass B innebär inte att du aldrig kommer bli störd av dina grannar. Luftljud i ljudklass B ska reduceras med 56 dB mellan bostäder. En dammsugare ligger väl på runt 70 dB så det är inget konstigt att du hör grannen dammsuga.

P
Jag skulle nog ändå hålla med om att det är bedrövligt att man hör grannens dammsugare i en fastighet uppförd 2019 av ett av Sveriges största och mest erfarna byggbolag. Hade nog förväntat mig bra mycket mer än så.

Har bott i en fastighet uppförd 1993 och kan inte minnas att jag någonsin hört grannens dammsugare förutom när både jag och grannen haft fönster/balkong öppna.

Hur är det i övrigt då? Jag utgår ifrån att du inte hör skrik eller samtal? Stegljud? Musik? Flyttar själv till en fastighet byggd av JM år 2013 inom kort så återkommer med min rapport då. Kommer inte acceptera att jag hör grannarna eftersom jag sluppit detta i det hus där jag tidigare bodde i över 10 år. Är det så, då kommer jag att flytta igen och igen tills jag hittar något optimalt. Det är verkligen det värsta jag vet när man hör grannarna. Men det beror mycket på att jag gick från världens minst lyhörda hus till ett sketet radhus med hänsynslösa grannar som sket fullständigt i sina grannar. Kombinationen psykopater som kör musik dygnet runt på maxvolym och lyhördhet är inte rolig och sätter sina spår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.