Hej!

Mina föräldrar har på sin tomt på landet ett uthus med betongplatta byggt på vad vi tror är en gammal jordkällare. Eftersom deras boningshus är ganska litet så skulle de gärna ha möjligheten att inreda uthuset till gästhus. Vi vet dock inte riktigt i vilken ände vi ska börja. Jag tycker om att läsa på saker in absurdum och min pappa gör helst saker utan att ha tänkt efter före ;) Det är som ni ser bytt en del panel och ditsatt en dörr av någon som inte riktigt hade en plan...

Tidigare ägare hade också funderat på att inreda det men backat eftersom det var så fuktigt. Vi har dock sedan vi köpte fastigheten tagit bort en stor tall och en del annan växtlighet som skuggade huset.

Åldern på betongplattan är okänd, jag vet bara att den fanns där -93 när de tidigare ägarna köpte huset. Bör vi oroa oss för typ blåbetong eller liknande?

Någon som kan rekommendera någon lämplig litteratur eller har några tips på hur vi ska gå till väga? Jag har tummen kraftigt centrerad men inte riktigt mitt i handen. Budgeten är i det närmaste obefintlig (p.g.a. takbyte på boningshuset) så det är inte riktigt läge att börja bygga men det går ju att förbereda och planera i alla fall.

Inredningen av ett uthus med synligt träbjälklag och takstolar, ett renoveringsprojekt under planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trägolv eller tak med synliga skador och sprickor i en äldre byggnad.
Skapa konto
Inuti ett gammalt uthus med träväggar och en stege i centrum.
Skapa konto
Träkonstruktion inuti ett uthus, med synliga reglar och oisolerade träpaneler som bildar väggar och tak.
Skapa konto
Rött uthus med vit dörr och fönster på en betongplatta omgiven av stenar och växtlighet mot en skogsbakgrund.
Skapa konto
Rödfärgat uthus med ny dörr och synliga stenar vid en gammal betongplatta, tecken på renovering.
Skapa konto
Nedgång till en gammal jordkällare med betongplatta under ett uthus, omgivet av stenar och växtlighet.
Skapa konto
Rödfärgat uthus med sliten panel och blå dörr, beläget på en mossig stenmur.
Skapa konto
Uthusets hörn med röd panel som möter en äldre betongplatta, omgivet av växtlighet och stenar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.