1 165 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Skarva limträbalkar på höjden?
Hej på er,
Kan man skarva limträbalkar på höjden?
Jag ska montera ett uterum med pulpettak men för att få till ordentlig taklutning så behöver uterummets väggbalk vara placerat ovanför fasaden uterummet står mot. Garargebyggnad med platt tak.
Jag tänkte bulta fast en limträbalk 42x450 mot takstolarna på garagetaket. Denna limträbalk kommer då sticka upp ca 150mm ovanför taket på garagebyggnaden. På denna limträbalk placeras uterummets väggbalk på 42x225. Sedan skarva ihop de båda limträbalkarna med ca 300mm lång plattjärn/hålplatta med genomgående bult och bricka på båda sidor om limträbalkarna. Balkarnas längd nästan 6,7m.
Kan man göra såhär? Det kommer vara ca 150+225 = 375mm som sticker upp ovanför taket uterummet står mot så det kommer ju vara en del vindlaster som trycker på skarven.
Kan man skarva limträbalkar på höjden?
Jag ska montera ett uterum med pulpettak men för att få till ordentlig taklutning så behöver uterummets väggbalk vara placerat ovanför fasaden uterummet står mot. Garargebyggnad med platt tak.
Jag tänkte bulta fast en limträbalk 42x450 mot takstolarna på garagetaket. Denna limträbalk kommer då sticka upp ca 150mm ovanför taket på garagebyggnaden. På denna limträbalk placeras uterummets väggbalk på 42x225. Sedan skarva ihop de båda limträbalkarna med ca 300mm lång plattjärn/hålplatta med genomgående bult och bricka på båda sidor om limträbalkarna. Balkarnas längd nästan 6,7m.
Kan man göra såhär? Det kommer vara ca 150+225 = 375mm som sticker upp ovanför taket uterummet står mot så det kommer ju vara en del vindlaster som trycker på skarven.
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
För att få full samverkan mellan virke på höjden måste delarna vara limmade. Skruvlimning kan vara opraktiskt och då måste man använda tvingar och limknektar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du borde kunna beställa en balk från fabrik som har rätt höjd.
Protte
Protte
Klicka här för att svara