Vi har ett vidbyggt äldre (1974) garage på 3.5x7.2m där tidigare ägare byggt ytterligare ett lika stort nyare (2002) garage direkt sida vid sida. Och gjort ett sadeltak ovanför båda garagen.

Jag har nu öppnat upp fasaden på det gamla garaget med syftet att göra en liten öppning på ca 3,5 meter.
Eftersom sadeltaket nu bär snön så är det inget annat än egenvikten på det gamla garaget och innertaket på det nya som ska bäras upp av innerväggen på det gamla garaget.

Eftersom jag ändå vill förvara sånt som plankor och skidor ovanpå garagen samt inte vill ställa till det för ev nästkommande ägare har jag tänkt överdimensionera öppningen och köpt mig en gl30c 315x90 och 2st 90x90 gl30h för öppningen.

Om vi nu spekulerar i att någon i framtiden lyckats släpa upp 2.5 ton (inkl egenvikten på det nya garagets innertak ) har jag räknat mig fram till att varken stolpe eller balk når över 40% av sin kapacitet. Däremot så blir punktbelastningen då strax under 20 kilonewton vilket för mig till funderingar kring hur det nya plattan klarar detta tryck.

Det enda jag vet om plattan då ritningar saknas är:
1. Förra ägarens utlåtande att ”allt” i bygget är överdimensionerat.
2. Det nya taket där även carport byggdes. Till en yta av totalt 9x7 meter vars nockpelare 115x115 går ner och bärs upp av den nya plattan. Detta är då motsatt sida och man kan då förmoda att plattan är punktförstärkt där. Men ”bör” vara seriöst byggd över hela ytan...
3. Jag byter dessutom bildäck på den nya plattan på vår 2 tons bil och har punktbelastat den i månader nät en bil på 1.5 ton stod på pallbockar. Allt detta verkar plattan klara utan synlig påverkan.

Vad säger då detta? Om plattan enkelt klarar en bil på pallbockar och för att jag ska slippa bila ur och förstärka. Vad ställer jag pelarna på för att ha lite hängslen och livrem för att slippa riskera att spräcka plattan när nästkommande ägare hypotetiskt släpar upp attefallsbygget ovanpå garaget i väntan på bättre väder? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.