Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Tänkte byta ut järnräcket på balkongen till ett i trä, kanske Tre stolpar fram och två som är fästa i väggen precis som nu. Jag funderar på om man ska nöja sig med att två stolpar är fästa i väggen och dom andra tre står löst? Eller hur ska jag fästa dom i plåtgolvet på balkongen. Vill ju inte ha nått läkage. Hur hadde ni gjort? Skulle ju kunna gjort en trall som stolparna satt i men då får ju trallen fästas i väggen, då blir det tungt, och den känns som att allt skulle kunna segla iväg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Jag tror att föregående skrivare ville formulera en fråga. Tips: Ett frågetecken ser ut såhär: ?
Till TS:
Vill du använda det som balkong? Jag tycker faktiskt att nuvarande järnräcke ser ganska snyggt och passande ut. Smäckert och fint. Ett träräcke kan lätt bli klumpigt.
Att penetrera plåttaket är inte att leka med. Även om det känns tätt för stunden kommer det troligen att läcka efter några vintrar. En plåtslagare skulle troligen ha vikt upp plåten mot trästolpen men det går egentligen bara vid nybygge.
Om du ändå vill byta va snäll och släng inte järnräcket. Det finns många som vill ha ett sådant.
Till TS:
Vill du använda det som balkong? Jag tycker faktiskt att nuvarande järnräcke ser ganska snyggt och passande ut. Smäckert och fint. Ett träräcke kan lätt bli klumpigt.
Att penetrera plåttaket är inte att leka med. Även om det känns tätt för stunden kommer det troligen att läcka efter några vintrar. En plåtslagare skulle troligen ha vikt upp plåten mot trästolpen men det går egentligen bara vid nybygge.
Om du ändå vill byta va snäll och släng inte järnräcket. Det finns många som vill ha ett sådant.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ett löst balkongräcke är nog inget att rekommendera. Använd stolpskor
som är ämnade för att fästas ovanifrån typ dessa:
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpfaste-med-platta-2000023549
Täta i skruvhål och runt om hela stolpfästet med sikaflex eller liknande. Eftersom taket går utanför väggen, flytta ut stolparna några cm ifrån nuvarande position så kommer fästena att hamna utanför ytterväggen och eventuellt läckage kommer också att komma på utsidan av huset och inte inne i väggen.
som är ämnade för att fästas ovanifrån typ dessa:
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpfaste-med-platta-2000023549
Täta i skruvhål och runt om hela stolpfästet med sikaflex eller liknande. Eftersom taket går utanför väggen, flytta ut stolparna några cm ifrån nuvarande position så kommer fästena att hamna utanför ytterväggen och eventuellt läckage kommer också att komma på utsidan av huset och inte inne i väggen.
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Använd falsfästen..
Hur löste du infästningen?F fender stratocaster skrev:Tänkte byta ut järnräcket på balkongen till ett i trä, kanske Tre stolpar fram och två som är fästa i väggen precis som nu. Jag funderar på om man ska nöja sig med att två stolpar är fästa i väggen och dom andra tre står löst? Eller hur ska jag fästa dom i plåtgolvet på balkongen. Vill ju inte ha nått läkage. Hur hadde ni gjort? Skulle ju kunna gjort en trall som stolparna satt i men då får ju trallen fästas i väggen, då blir det tungt, och den känns som att allt skulle kunna segla iväg
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden