Tänkte byta ut järnräcket på balkongen till ett i trä, kanske Tre stolpar fram och två som är fästa i väggen precis som nu. Jag funderar på om man ska nöja sig med att två stolpar är fästa i väggen och dom andra tre står löst? Eller hur ska jag fästa dom i plåtgolvet på balkongen. Vill ju inte ha nått läkage. Hur hadde ni gjort? Skulle ju kunna gjort en trall som stolparna satt i men då får ju trallen fästas i väggen, då blir det tungt, och den känns som att allt skulle kunna segla iväg

Bild av en husfasad med en balkong försedd med ett järnräcke och frågor om utbyte mot träkonstruktion för att undvika läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Balkong med järnräcke på ett tvåvåningshus, diskussion om byte till trä, under molnig himmel.
    Skapa konto
  • Äldre järnräcke på en balkong med plåtgolv och utsikt över en trädgård och parkerad bil.
    Skapa konto
  • Järnräcke på en balkong med vertikala spjälor och två ringar inuti, monterat mot en vit husvägg och ett plåtgolv.
    Skapa konto
R
Står bara nuvarande på plåten eller den infäst mot plåten och är det tätt där

Jag tror att föregående skrivare ville formulera en fråga. Tips: Ett frågetecken ser ut såhär: ?
Till TS:
Vill du använda det som balkong? Jag tycker faktiskt att nuvarande järnräcke ser ganska snyggt och passande ut. Smäckert och fint. Ett träräcke kan lätt bli klumpigt.
Att penetrera plåttaket är inte att leka med. Även om det känns tätt för stunden kommer det troligen att läcka efter några vintrar. En plåtslagare skulle troligen ha vikt upp plåten mot trästolpen men det går egentligen bara vid nybygge.
Om du ändå vill byta va snäll och släng inte järnräcket. Det finns många som vill ha ett sådant.

• Gilla
Elektrikare
  • Laddar…
R
Nu har inte TS en andemening att behålla räcket utan frågar vad hen kan göra för att byta till träräcke
Därav min fråga på vanlig bondsvenska som TS troligtvis förstår

Ett löst balkongräcke är nog inget att rekommendera. Använd stolpskor
som är ämnade för att fästas ovanifrån typ dessa:
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpfaste-med-platta-2000023549

Täta i skruvhål och runt om hela stolpfästet med sikaflex eller liknande. Eftersom taket går utanför väggen, flytta ut stolparna några cm ifrån nuvarande position så kommer fästena att hamna utanför ytterväggen och eventuellt läckage kommer också att komma på utsidan av huset och inte inne i väggen.

Använd falsfästen..

F fender stratocaster skrev:
Tänkte byta ut järnräcket på balkongen till ett i trä, kanske Tre stolpar fram och två som är fästa i väggen precis som nu. Jag funderar på om man ska nöja sig med att två stolpar är fästa i väggen och dom andra tre står löst? Eller hur ska jag fästa dom i plåtgolvet på balkongen. Vill ju inte ha nått läkage. Hur hadde ni gjort? Skulle ju kunna gjort en trall som stolparna satt i men då får ju trallen fästas i väggen, då blir det tungt, och den känns som att allt skulle kunna segla iväg

[bild]
Hur löste du infästningen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.