Hej,
Har köpt ett hus där jag misstänker att mellanväggarna är av blåbetong i källaren. Har klausul i kontraktet och håller i nuläget på med en korttidsmätning av radon. Vill veta med säkerhet om det är blåbetong eller inte. Har en kontakt med gammamätare men kan inte ta med den till huset, tänker istället ta med en ”provbit” av betongen för att se om det kan ge några utslag. Någon med erfarenhet av detta? Går det att göra så och isåfall hur stor bit behöver man ha?
Har köpt ett hus där jag misstänker att mellanväggarna är av blåbetong i källaren. Har klausul i kontraktet och håller i nuläget på med en korttidsmätning av radon. Vill veta med säkerhet om det är blåbetong eller inte. Har en kontakt med gammamätare men kan inte ta med den till huset, tänker istället ta med en ”provbit” av betongen för att se om det kan ge några utslag. Någon med erfarenhet av detta? Går det att göra så och isåfall hur stor bit behöver man ha?
Är väl bara visa en bit för nån som vet hur blåbetong ser ut.
Eller så går du till en bygghandel och ber att få titta på en bit sirorex och jämför den med din egen bit. Är det typ samma i utförande fast blågrå är det blåbetong.
Eller så går du till en bygghandel och ber att få titta på en bit sirorex och jämför den med din egen bit. Är det typ samma i utförande fast blågrå är det blåbetong.
Jag hade en innervägg i källaren med blåbetong. Upptäcktes när jag granskade huset innan köp med just gammamätare. Hyr in någon som har en portabel, det skiljer mycket i uraninnehåll i olika sorters lättbetong.G goosen skrev:Hej,
Har köpt ett hus där jag misstänker att mellanväggarna är av blåbetong i källaren. Har klausul i kontraktet och håller i nuläget på med en korttidsmätning av radon. Vill veta med säkerhet om det är blåbetong eller inte. Har en kontakt med gammamätare men kan inte ta med den till huset, tänker istället ta med en ”provbit” av betongen för att se om det kan ge några utslag. Någon med erfarenhet av detta? Går det att göra så och isåfall hur stor bit behöver man ha?
Jo men det finns ju olika typer av blåbetong. Vill veta om det är hög eller lågstrålande blåbetong?Isakare skrev:
Därav frågan om man kan mäta det på en liten bit eller om man måste ha mätaren på plats?
Har talat med några firmor och dem tar rejält betalt för att komma ut(10k+).ylven skrev:
Då kan du ju köpa en i stället:
https://cdon.se/bygg-verktyg/karnst...nare-testare-for-rontgenavkanning-p-128645782
https://cdon.se/bygg-verktyg/karnst...nare-testare-for-rontgenavkanning-p-128645782
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
Det finns rätt billiga gammamätare på amzon.se. Man skall kanske inte lita på absolutvärdet från ett billigt instrument, men det borde ge en endikation. Och billigare än att ta dit en mätkonsult.
Bara för att det ser ut som blåbetong, och är blåbetong så behöver det inte vara hög strålningsnivå. Råmaterialet till blåbetong kom från flera olika ställen med kraftigt varierande uranhalt.
Jag har ingen aning om det är ngn vits att mäta på en liten bit. Kan tänka mig att om mätningen indikerar gammastrålning från en liten bit så kan man lita på det. Men om den inte indikerar så säger det inget.
Bara för att det ser ut som blåbetong, och är blåbetong så behöver det inte vara hög strålningsnivå. Råmaterialet till blåbetong kom från flera olika ställen med kraftigt varierande uranhalt.
Jag har ingen aning om det är ngn vits att mäta på en liten bit. Kan tänka mig att om mätningen indikerar gammastrålning från en liten bit så kan man lita på det. Men om den inte indikerar så säger det inget.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
En portabel Geiger-Muller mätare kan köpas på tex Ebay för rimliga pengar. Även om den inte är kalibrerad etc kan man göra uppskattningar av relativa strålningsnivåer i div material
Exempelvis: https://www.ebay.com/itm/281259657729?epid=1658126926&hash=item417c61ca01:g:aRYAAOxygPtS8JWP&amdata=enc:AQAIAAAA4ALl3PG432gk3ENxdF27W8N3cOCvhrG0MKFN59tGYwbvZ2zSBDRRdmA4zZwvTxuw2HvN9Zjxo8iKwx4W3pJjFc6aZIrQfzSukOPa2aXCZOe+UqKlHnniTx3u11uRamxTCPMwiohY+3Ba+dva2/5mA5GoDHiilmRjD0aglOOHqJwUfkjkWUHV00yHN6Ofig9jR0ZSdKotvZnOZRzcXygswPed/tASdzITaQO1SEUA9zCyLj+vhn8HyBJ+Vx0o9Vs4UAvY5IoMnvax8piD5pnBRVEII8T5lML+S9wseZH9qn6p|tkp:BFBMxsKX9KJj
Exempelvis: https://www.ebay.com/itm/281259657729?epid=1658126926&hash=item417c61ca01:g:aRYAAOxygPtS8JWP&amdata=enc:AQAIAAAA4ALl3PG432gk3ENxdF27W8N3cOCvhrG0MKFN59tGYwbvZ2zSBDRRdmA4zZwvTxuw2HvN9Zjxo8iKwx4W3pJjFc6aZIrQfzSukOPa2aXCZOe+UqKlHnniTx3u11uRamxTCPMwiohY+3Ba+dva2/5mA5GoDHiilmRjD0aglOOHqJwUfkjkWUHV00yHN6Ofig9jR0ZSdKotvZnOZRzcXygswPed/tASdzITaQO1SEUA9zCyLj+vhn8HyBJ+Vx0o9Vs4UAvY5IoMnvax8piD5pnBRVEII8T5lML+S9wseZH9qn6p|tkp:BFBMxsKX9KJj
Tack för alla svar. Är lite tveksam till att köpa en billigare variant om man verkligen kan lita på det. Får invänta mätningen helt enkelt och sen undersöka väggarna om det skulle vara höga värden.H hempularen skrev:Det finns rätt billiga gammamätare på amzon.se. Man skall kanske inte lita på absolutvärdet från ett billigt instrument, men det borde ge en endikation. Och billigare än att ta dit en mätkonsult.
Bara för att det ser ut som blåbetong, och är blåbetong så behöver det inte vara hög strålningsnivå. Råmaterialet till blåbetong kom från flera olika ställen med kraftigt varierande uranhalt.
Jag har ingen aning om det är ngn vits att mäta på en liten bit. Kan tänka mig att om mätningen indikerar gammastrålning från en liten bit så kan man lita på det. Men om den inte indikerar så säger det inget.
Om du inte ska ha bostadsrum i källaren intill denna vägg så är dock problemen med väggen ointressanta om du ser det i riskmätning för er som bor i huset.G goosen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
Det gäller ju inte "faran" med gammastrålning från väggen. Utan det handlar om huruvida väggen ger ifrån sig radon. Man kan bedöma om om det är blåbetong som avger radon eller ej, genom en snabb mätning av nivån på gammastrålning från väggen.ylven skrev:
Gammastrålning i de nivåer som är aktuella är helt ofarligt. Men den radon som biildas samtidigt med gammastrålningen är potebtiellt farlig.
Samtidigt som radon är relativt lätthanterat via ventilation och att radon är i princip bara farligt om man samtidigt är rökare.H hempularen skrev:Det gäller ju inte "faran" med gammastrålning från väggen. Utan det handlar om huruvida väggen ger ifrån sig radon. Man kan bedöma om om det är blåbetong som avger radon eller ej, genom en snabb mätning av nivån på gammastrålning från väggen.
Gammastrålning i de nivåer som är aktuella är helt ofarligt. Men den radon som biildas samtidigt med gammastrålningen är potebtiellt farlig.
Det jag säger är att man inte bör skrämma upp sig över ett obetydligt problem.
Nä finns inga historiska mätningar. Jag själv är inte speciellt orolig över blåbetong men det går inte att bortse från det faktum att ett hus med blåbetong skrämmer bort en del framtida budgivare. Även om den är helt ofarlig. Tack för tipset om OCAB. Ska kolla med dem om det behövs
