Hej,

Har köpt ett hus där jag misstänker att mellanväggarna är av blåbetong i källaren. Har klausul i kontraktet och håller i nuläget på med en korttidsmätning av radon. Vill veta med säkerhet om det är blåbetong eller inte. Har en kontakt med gammamätare men kan inte ta med den till huset, tänker istället ta med en ”provbit” av betongen för att se om det kan ge några utslag. Någon med erfarenhet av detta? Går det att göra så och isåfall hur stor bit behöver man ha?
 
Är väl bara visa en bit för nån som vet hur blåbetong ser ut.
Eller så går du till en bygghandel och ber att få titta på en bit sirorex och jämför den med din egen bit. Är det typ samma i utförande fast blågrå är det blåbetong.
 
G goosen skrev:
Hej,

Har köpt ett hus där jag misstänker att mellanväggarna är av blåbetong i källaren. Har klausul i kontraktet och håller i nuläget på med en korttidsmätning av radon. Vill veta med säkerhet om det är blåbetong eller inte. Har en kontakt med gammamätare men kan inte ta med den till huset, tänker istället ta med en ”provbit” av betongen för att se om det kan ge några utslag. Någon med erfarenhet av detta? Går det att göra så och isåfall hur stor bit behöver man ha?
Jag hade en innervägg i källaren med blåbetong. Upptäcktes när jag granskade huset innan köp med just gammamätare. Hyr in någon som har en portabel, det skiljer mycket i uraninnehåll i olika sorters lättbetong.
 
Isakare Isakare skrev:
Är väl bara visa en bit för nån som vet hur blåbetong ser ut.
Eller så går du till en bygghandel och ber att få titta på en bit sirorex och jämför den med din egen bit. Är det typ samma i utförande fast blågrå är det blåbetong.
Jo men det finns ju olika typer av blåbetong. Vill veta om det är hög eller lågstrålande blåbetong?
Därav frågan om man kan mäta det på en liten bit eller om man måste ha mätaren på plats?
 
ylven ylven skrev:
Jag hade en innervägg i källaren med blåbetong. Upptäcktes när jag granskade huset innan köp med just gammamätare. Hyr in någon som har en portabel, det skiljer mycket i uraninnehåll i olika sorters lättbetong.
Har talat med några firmor och dem tar rejält betalt för att komma ut(10k+).
 
Det finns rätt billiga gammamätare på amzon.se. Man skall kanske inte lita på absolutvärdet från ett billigt instrument, men det borde ge en endikation. Och billigare än att ta dit en mätkonsult.

Bara för att det ser ut som blåbetong, och är blåbetong så behöver det inte vara hög strålningsnivå. Råmaterialet till blåbetong kom från flera olika ställen med kraftigt varierande uranhalt.

Jag har ingen aning om det är ngn vits att mäta på en liten bit. Kan tänka mig att om mätningen indikerar gammastrålning från en liten bit så kan man lita på det. Men om den inte indikerar så säger det inget.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns rätt billiga gammamätare på amzon.se. Man skall kanske inte lita på absolutvärdet från ett billigt instrument, men det borde ge en endikation. Och billigare än att ta dit en mätkonsult.

Bara för att det ser ut som blåbetong, och är blåbetong så behöver det inte vara hög strålningsnivå. Råmaterialet till blåbetong kom från flera olika ställen med kraftigt varierande uranhalt.

Jag har ingen aning om det är ngn vits att mäta på en liten bit. Kan tänka mig att om mätningen indikerar gammastrålning från en liten bit så kan man lita på det. Men om den inte indikerar så säger det inget.
Tack för alla svar. Är lite tveksam till att köpa en billigare variant om man verkligen kan lita på det. Får invänta mätningen helt enkelt och sen undersöka väggarna om det skulle vara höga värden.
 
G goosen skrev:
Tack för alla svar. Är lite tveksam till att köpa en billigare variant om man verkligen kan lita på det. Får invänta mätningen helt enkelt och sen undersöka väggarna om det skulle vara höga värden.
Om du inte ska ha bostadsrum i källaren intill denna vägg så är dock problemen med väggen ointressanta om du ser det i riskmätning för er som bor i huset.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S
10000+ låter väl mycket , jag hade en radontekniker från OCAB här som mätte både med radonsniffer o
gammamätare , gick på lite drygt 5000
 
ylven ylven skrev:
Om du inte ska ha bostadsrum i källaren intill denna vägg så är dock problemen med väggen ointressanta om du ser det i riskmätning för er som bor i huset.
Det gäller ju inte "faran" med gammastrålning från väggen. Utan det handlar om huruvida väggen ger ifrån sig radon. Man kan bedöma om om det är blåbetong som avger radon eller ej, genom en snabb mätning av nivån på gammastrålning från väggen.

Gammastrålning i de nivåer som är aktuella är helt ofarligt. Men den radon som biildas samtidigt med gammastrålningen är potebtiellt farlig.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det gäller ju inte "faran" med gammastrålning från väggen. Utan det handlar om huruvida väggen ger ifrån sig radon. Man kan bedöma om om det är blåbetong som avger radon eller ej, genom en snabb mätning av nivån på gammastrålning från väggen.

Gammastrålning i de nivåer som är aktuella är helt ofarligt. Men den radon som biildas samtidigt med gammastrålningen är potebtiellt farlig.
Samtidigt som radon är relativt lätthanterat via ventilation och att radon är i princip bara farligt om man samtidigt är rökare.

Det jag säger är att man inte bör skrämma upp sig över ett obetydligt problem.
 
  • Gilla
danne_i_huset och 1 till
  • Laddar…
Det finns inga gamla radonmätningar gjorda i bostaden som du kan titta på?

(För jag gissar att det är det du egentligen är intresserad av)
 
Nä finns inga historiska mätningar. Jag själv är inte speciellt orolig över blåbetong men det går inte att bortse från det faktum att ett hus med blåbetong skrämmer bort en del framtida budgivare. Även om den är helt ofarlig. Tack för tipset om OCAB. Ska kolla med dem om det behövs
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.