Vi har en befintligt gjutsjärns/ved-spis i ett kök kring vilken vi vill placera nya köksstommar. Vi planerar att mura upp med LECA eller dylikt mellan vedspisen och köksstommarna för att skapa en värmeavskiljande distans. Vedpisen kommer inte användas till vardags av förklarliga skäl, men kommer säkert att tändas någon gång inemellan.

Frågor:
  1. Någon som vet hur tjockt man behöver mura för att uppfylla diverse krav?
  2. Vad finns det för alternativ till att mura om man vill minimera avståndet så mycket som möjligt?
Tack på förhand!

• Skiss av ett kök med en vedspis mellan två köksstommar. Murat område kring spisen markerat med text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa tipset, rådgör med din skorstensfejarmästare han skall ju också besikta din installation. Besiktningen blir en värdehandling till din brandförsäkring.

sök på

Brandskyddsskiva silikat​

eller

Värmebeständig isoleringsskiva_ brandmursplatta​

sån har jag bakom min kamin

Jag frågade sotaren, 5 cm luft och sen 12.5 cm tegel, fogar väl ifyllda, då kan man ha trä-skåp dikt an 👍

N Nil-Åke skrev:
Jag frågade sotaren, 5 cm luft och sen 12.5 cm tegel, fogar väl ifyllda, då kan man ha trä-skåp dikt an 👍
Känns överdimensionerat. Men jag antar att de tar det säkra för det osäkra och sen lägger på 50%. 😅

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Jag har gjort brandväggar av fibercement på stålregel med stenull i mitten. Vad jag minns var det 70 mm regel och 9 mm fibercement på var sida. Om jag minns rätt var den godkänd för att vara 100 mm från en oklassad eldstad. Jag hittade när jag gjorde den en byggbeskrivning från tillverkaren av skivorna som tidigare hette minerit. Du får det nog inte mycket tunnare än 125 mm.

Edit
Jag hittade den här beskrivningen.
http://www.vedkaminer.nu/mont_brand...E/Application_br/Appl_MineritNormal_brand.pdf

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.