Hej,
Jag ska fästa en 50kg sak mot 28mm tjockt virke (vill inte ha genomgående). Jag hade tänkt använd 4st 6x30 big dog skruvar, men dom verkar inte tillverkas i kortare än 40mm.
Jag vill inte använda fransk skruv, finns det någon lämplig skruv att använda som har den stora skallen?

Eller får det bli så grov 30mm lång skruv jag kan hitta och köra bricka?

28 mm virke finns tror jag bara upp till 145 mm och det är inte mycket till att fästa bara skruv/bult i som inte går igenom. Vad för bredd är det på 28:an. Och var är den fäst, är det glespanel eller vad.

J jonaserik skrev:
28 mm virke finns tror jag bara upp till 145 mm och det är inte mycket till att fästa bara skruv/bult i som inte går igenom. Vad för bredd är det på 28:an. Och var är den fäst, är det glespanel eller vad.
Det är flera 28x120 (trall) monterade ovanför varandra som ett staket.
Tänker att 4-6 skruv på en yta om 50x30cm borde klara den infästningen utan genomgående.

X xLnT skrev:
Det är flera 28x120 (trall) monterade ovanför varandra som ett staket.
Tänker att 4-6 skruv på en yta om 50x30cm borde klara den infästningen utan genomgående.
Så det är några dubbla 28;or, 2 X 28 är 54 mm, då kan det gå om skruv/bultar går igenom alla. Du ska då förborra med ca 2mm mindre hål än kärnan på skruv/bult är, för att inte virket ska spricka som normalt händer vid att dra dom direkt in. Spotta först på dom innan dom dras, lite smörja skadar inte.

J jonaserik skrev:
Så det är några dubbla 28;or, 2 X 28 är 54 mm, då kan det gå om skruv/bultar går igenom alla. Du ska då förborra med ca 2mm mindre hål än kärnan på skruv/bult är, för att inte virket ska spricka som normalt händer vid att dra dom direkt in. Spotta först på dom innan dom dras, lite smörja skadar inte.
Nej, inte dubbla, enkla ovanför varandra på högkant.

X xLnT skrev:
Nej, inte dubbla, enkla ovanför varandra på högkant.
På högkant, då är du körd. går inte att få fäste mellen dom på ett bra sätt, det är inte homogent virke du ska fästa i. Blir till att tänka om hur du ska få ihop den. Kanke med att sätta en bräda 28 X ? 120, eller så brett du behöver, under dom och skruva med många skruv, sedan fästa dina grejer underifrån mitt i skarven. men du måste träffa dom övre misnt på mitten Du måste förborra så inte virket spricker. Gärna borra några extra hål i fästet för fler skruv,

J jonaserik skrev:
På högkant, då är du körd. går inte att få fäste mellen dom på ett bra sätt, det är inte homogent virke du ska fästa i. Blir till att tänka om hur du ska få ihop den. Kanke med att sätta en bräda 28 X ? 120, eller så brett du behöver, under dom och skruva med många skruv, sedan fästa dina grejer underifrån mitt i skarven. men du måste träffa dom övre misnt på mitten Du måste förborra så inte virket spricker. Gärna borra några extra hål i fästet för fler skruv,
Jag har svårt att förstå hur du menar, inte säker du förstår mig.
Jag har 2st 95x95 stolpar vertikalt ner i backen (cc1200). Sen har jag skruvat flera 28x120 bräder nerifrån och upp.
Menar du att det inte skulle gå att fästa något som väger 50Kg på denna konstruktionen utan genomgående infästning och 4-6 infästningspunkter?

Du kanske kan använda rostfri rampamuff och valfri bult till denna? Om du installerar rampamuffarna korrekt håller de garanterat mycket mer än 50 kg.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag har svårt att förstå hur du menar, inte säker du förstår mig.
Jag har 2st 95x95 stolpar vertikalt ner i backen (cc1200). Sen har jag skruvat flera 28x120 bräder nerifrån och upp.
Menar du att det inte skulle gå att fästa något som väger 50Kg på denna konstruktionen utan genomgående infästning och 4-6 infästningspunkter?
OK lite missuppgfattning från min sida då. Tänkte mer som att det var i tak. Är det stolpar så kommer draget att bli rakt ner, då kan det hålla bra som du tänker. Skyvningen kommer att belasta nedåt och då ska det mycket till att det inte håller. Det som är då viktigt är att det inte blir en brytning i fästpunkten, utan att trycket blir i längd med stolpen uppifrån och ner.

Fick bli rostfri träskruv (sexkantsskalle) 6x30mm med 18mm bricka, så jag får väl förborra lite och sen fästa det. Det håller nog.

R
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du kanske kan använda rostfri rampamuff och valfri bult till denna? Om du installerar rampamuffarna korrekt håller de garanterat mycket mer än 50 kg.
This!

Varför tycker ni rampamuff är ett bättre alternativ än ovan?
En rampamuff passar väl bättre till helt andra ändamål, tex väldigt hårda träslag, eller när man behöver skruva i/ur skruven väldigt ofta.

R
X xLnT skrev:
En rampamuff passar väl bättre till helt andra ändamål, tex väldigt hårda träslag, eller när man behöver skruva i/ur skruven väldigt ofta.
I ditt fall ger de en bra ratio på diameter vs längd. Ökad diameter gör ju att det "biter" bättre i träet. En modell avsedd för M12 går att dra i på det djup du har. De sitter som berget. Jag har använt dem i allt från Cumaro till Furu.

Din lösning kommer förstås också hålla.

X xLnT skrev:
Det var ett av förslagen till dig när du inte kunde hitta lämplig infästning. Rampamuff används på många ställen där man bara drar ihop delar i förband. Även en enda gång, t.ex. i vissa möbler. Grejen med rampamuff är att man har två olika stigningar så att den inre har lägre friktion vid åtdragning och den yttre (oftast) sitter kvar. Man kan behöva limma den yttre gängan, speciellt med rostfria muffar.

Nu löste du ju det när du hittade annan infästning, så ”problemet” är ur världen för den här gången.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.