Hej! Har ett garage med förråd/carport bredvid. Skall riva mellanvägg för att få dubbelgarage. Nån som kan hjälpa mig med hur dessa takstolar skall växlas av?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Är det inte ramverkstakstolar som kräver stöd av en hjärtvägg under sig? Om den väggen tas bort skulle takstolarna behöva byggas om helt till fackverk. Du får lämna ett antal stolpar med en balk över sig.
Du har både rätt och fel. Men mer generellt kan man säga att ramverkstakstolar, i normala virkesdimensioner kräver stöd. Iallafall om spännvidden överstiger 6 meter. Men det beror på att själva poängen med ramverkstakstol, egentligen är att kunna använda vinden, och därmed belasta golvet ordentligt. Men då det inte finns något golv, eller mellanreglar, så blir det ju nästan omöjligt att använda vinden. Utan belastning på vinden så behövs inget stöd under.Magnus E K skrev:
Ja så tänkte jag med först, lägga en stål/limträbalk gör inte så mycket i ett garage men hade vart sköt att slippaMagnus E K skrev:
Jag ser nu att takstolarna är skarvade på hjärtväggen. Vad kan man tänka sig för dimension på limträ om man skall sätta det under som av bärning. Väggen är 11meter men skall ta bort 5,5-6meter av den.A AG A skrev:Du har både rätt och fel. Men mer generellt kan man säga att ramverkstakstolar, i normala virkesdimensioner kräver stöd. Iallafall om spännvidden överstiger 6 meter. Men det beror på att själva poängen med ramverkstakstol, egentligen är att kunna använda vinden, och därmed belasta golvet ordentligt. Men då det inte finns något golv, eller mellanreglar, så blir det ju nästan omöjligt att använda vinden. Utan belastning på vinden så behövs inget stöd under.
Lugn nu, stödbenen överför laster från taket ned på underarmen som har stöd av väggen. Ska stödet tas bort måste antingen väggen ersättas med en balk eller så måste takstolarna byggas om med fackverk.A AG A skrev:Du har både rätt och fel. Men mer generellt kan man säga att ramverkstakstolar, i normala virkesdimensioner kräver stöd. Iallafall om spännvidden överstiger 6 meter. Men det beror på att själva poängen med ramverkstakstol, egentligen är att kunna använda vinden, och därmed belasta golvet ordentligt. Men då det inte finns något golv, eller mellanreglar, så blir det ju nästan omöjligt att använda vinden. Utan belastning på vinden så behövs inget stöd under.
Bästa svaret
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Du lägger balken ovanför takstolarna och hänger dem i avväxlingen. Då kan du fälla in ordentliga stolp i gavelväggarna och behöver inte tänka på takhöjden när du dimensionerar limträbalken.niclas47 skrev:
Du talar med en byggnadskonstruktör, och jag är lugn. Som jag sagt, så är det både rätt och fel. Kortare spännvidder går det bra utan stöd. Särskilt då inte vindsvåningen ska belastas.Lulaua skrev:
Det såg jag från första början. MEN, de är skarvade efter "konstens alla regler", och håller då lika bra som oskarvat.niclas47 skrev:
Klicka här för att svara