Hej! Har ett garage med förråd/carport bredvid. Skall riva mellanvägg för att få dubbelgarage. Nån som kan hjälpa mig med hur dessa takstolar skall växlas av?

• Rött garage med bil utanför, stege lutad mot väggen. Bredvid finns en carport. Träd och buskar omger området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött garage med förråd och carport, två bilar framför, stege vid gaveln, plan ska skapa dubbelgarage, fråga om takstolar.
    Skapa konto
  • Öppet garage med röda träväggar, innehållande lådor och föremål. Stege lutad mot väggen utanför.
    Skapa konto
  • Takstolar i träkonstruktion på vinden över ett garage, förberedelse för att riva mellanvägg och skapa dubbelgarage.
    Skapa konto
Enligt min mening ser de inte ut att behöva växlas av, så länge du inte tänkt använda övervåningen.

• Gilla
niclas47
  • Laddar…
Ok tackar😊

Magnus E K
Är det inte ramverkstakstolar som kräver stöd av en hjärtvägg under sig? Om den väggen tas bort skulle takstolarna behöva byggas om helt till fackverk. Du får lämna ett antal stolpar med en balk över sig.

• Gilla
niclas47
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Är det inte ramverkstakstolar som kräver stöd av en hjärtvägg under sig? Om den väggen tas bort skulle takstolarna behöva byggas om helt till fackverk. Du får lämna ett antal stolpar med en balk över sig.
Du har både rätt och fel. Men mer generellt kan man säga att ramverkstakstolar, i normala virkesdimensioner kräver stöd. Iallafall om spännvidden överstiger 6 meter. Men det beror på att själva poängen med ramverkstakstol, egentligen är att kunna använda vinden, och därmed belasta golvet ordentligt. Men då det inte finns något golv, eller mellanreglar, så blir det ju nästan omöjligt att använda vinden. Utan belastning på vinden så behövs inget stöd under.

• Gilla
niclas47
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja så tänkte jag med först, lägga en stål/limträbalk gör inte så mycket i ett garage men hade vart sköt att slippa

A AG A skrev:
Du har både rätt och fel. Men mer generellt kan man säga att ramverkstakstolar, i normala virkesdimensioner kräver stöd. Iallafall om spännvidden överstiger 6 meter. Men det beror på att själva poängen med ramverkstakstol, egentligen är att kunna använda vinden, och därmed belasta golvet ordentligt. Men då det inte finns något golv, eller mellanreglar, så blir det ju nästan omöjligt att använda vinden. Utan belastning på vinden så behövs inget stöd under.
Jag ser nu att takstolarna är skarvade på hjärtväggen. Vad kan man tänka sig för dimension på limträ om man skall sätta det under som av bärning. Väggen är 11meter men skall ta bort 5,5-6meter av den.

A AG A skrev:
Lugn nu, stödbenen överför laster från taket ned på underarmen som har stöd av väggen. Ska stödet tas bort måste antingen väggen ersättas med en balk eller så måste takstolarna byggas om med fackverk.

• Gilla
niclas47
  • Laddar…

Bästa svaret

U
niclas47 niclas47 skrev:
Jag ser nu att takstolarna är skarvade på hjärtväggen. Vad kan man tänka sig för dimension på limträ om man skall sätta det under som av bärning. Väggen är 11meter men skall ta bort 5,5-6meter av den.
Du lägger balken ovanför takstolarna och hänger dem i avväxlingen. Då kan du fälla in ordentliga stolp i gavelväggarna och behöver inte tänka på takhöjden när du dimensionerar limträbalken.

• Gilla
niclas47
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Lugn nu, stödbenen överför laster från taket ned på underarmen som har stöd av väggen. Ska stödet tas bort måste antingen väggen ersättas med en balk eller så måste takstolarna byggas om med fackverk.
Du talar med en byggnadskonstruktör, och jag är lugn. Som jag sagt, så är det både rätt och fel. Kortare spännvidder går det bra utan stöd. Särskilt då inte vindsvåningen ska belastas.

• Gilla
niclas47
  • Laddar…
niclas47 niclas47 skrev:
Det såg jag från första början. MEN, de är skarvade efter "konstens alla regler", och håller då lika bra som oskarvat.

• Gilla
niclas47
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.