Hej!
Jag lämnade en ansökan för nybyggnation av attefalls 30 kvm till kommunen. Jag fick godkänd att påbörja byggnation men förutsättningar bl a är att konstruktioner utfört i enlighet med ESK 11. Det är en snickare som ska bygga det. Jag läste på nätet om det. Är det utförande enligt ESK 11 känns hos alla snickare eller något måste det står i kontraktet?

Tack på förhand

Q qassim skrev:
Hej!
Jag lämnade en ansökan för nybyggnation av attefalls 30 kvm till kommunen. Jag fick godkänd att påbörja byggnation men förutsättningar bl a är att konstruktioner utfört i enlighet med ESK 11. Det är en snickare som ska bygga det. Jag läste på nätet om det. Är det utförande enligt ESK 11 känns hos alla snickare eller något måste det står i kontraktet?

Tack på förhand
EKS (europeisk konstruktions standard) ska följas. I praktiken betyder det att leverantörer av material (takstolar mm), konstruktioner osv. ska följa den för att bli godkända. I ditt fall är det inget problem, i princip allt du handlar uppfyller det. Men exempelvis den som beräknat takstolar måste ha använt sig av det.

Ge snickaren kopia på startbeskedet så vet dom vad som gäller, koppla avtalet till bygglovet (naturligt att göra så). Sen behövs mer detaljer än så i avtalet men det är en annan sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.