Hallå
Funderar smått på att byta ut mitt gamla kök som jag ej är ense om planlösningen med, se bifogade bilder.
Skulle vilja öppna upp två väggar i serveringsgången och därmed öppna upp mot matrummet mer (sovrum på skiss) och sedan placera köket längs med ytterväggen..
Men då den eviga frågan!
Vad tror ni?
Hade tänkt att öppna upp rödmarkera området på bilden som visar entréplan, dock inte hela vägen upp till innertak utan ungefär i samma höjd som befintliga dörrar. (För att kunna dra rör för imkanal och lite mera).

Nedan följer skiss på källarplan, att markerade väggen är skissad som den är är pga att det i övrigt är ett skyddsrum medritat där nere (som jag suddat ut resten av), detta skyddsrum har aldrig funnits men var medritat då man fick någon form av ekonomisk fördel under världskriget tydligen...

Sedan en sektionsritning för skojs skull.

Detta är då alla ritningar jag har på huset haha!
Vad tror ni?
Huset är från 1946 med plankväggar som även det gör det hela mer komplicerat antar jag.

Mvh
Funderar smått på att byta ut mitt gamla kök som jag ej är ense om planlösningen med, se bifogade bilder.
Skulle vilja öppna upp två väggar i serveringsgången och därmed öppna upp mot matrummet mer (sovrum på skiss) och sedan placera köket längs med ytterväggen..
Men då den eviga frågan!
Vad tror ni?
Hade tänkt att öppna upp rödmarkera området på bilden som visar entréplan, dock inte hela vägen upp till innertak utan ungefär i samma höjd som befintliga dörrar. (För att kunna dra rör för imkanal och lite mera).

Nedan följer skiss på källarplan, att markerade väggen är skissad som den är är pga att det i övrigt är ett skyddsrum medritat där nere (som jag suddat ut resten av), detta skyddsrum har aldrig funnits men var medritat då man fick någon form av ekonomisk fördel under världskriget tydligen...

Sedan en sektionsritning för skojs skull.

Detta är då alla ritningar jag har på huset haha!
Vad tror ni?
Huset är från 1946 med plankväggar som även det gör det hela mer komplicerat antar jag.
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Mycket talar för att väggarna inte är bärande. Med plankstommar kan man dock aldrig vara helt säker. Bjälkar kan ha olika riktning i samma bjälklag. Enklaste sättet att kontrollera detta är att titta på golvbrädornas riktning på övervåningen. De ligger vinkelrätt mot golvbjälkarna. Kontrollera på bägge sidor om det aktuella väggpartiet. Murstocken i mitten kan ha krånglat till det.
hej! Tack och som sagt förstod jag att inget riktigt är självklart... på ovanvåningen är golvsponten framme och den ligger ”horisontalt” sett om man kikar på ovanstående bilder, kan inte se att det skiljer sig något spec kring murstocken... säger detta något mer?J justusandersson skrev:Mycket talar för att väggarna inte är bärande. Med plankstommar kan man dock aldrig vara helt säker. Bjälkar kan ha olika riktning i samma bjälklag. Enklaste sättet att kontrollera detta är att titta på golvbrädornas riktning på övervåningen. De ligger vinkelrätt mot golvbjälkarna. Kontrollera på bägge sidor om det aktuella väggpartiet. Murstocken i mitten kan ha krånglat till det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, då är inte golvbjälkarna upplagda på väggarna som du vill riva, så det bör gå bra.
Klicka här för att svara



