Vad kallas detta innertak och vart säljer dom det? Länka gärna.
Tog bort en platsbyggd garderob och där var ett hål i taket som jag behöver lappa ihop.

Skivorna verkar bestå av ett par lager masonit ser det ut som, med nån slags pappstruktur emellan. Skivorna jackar man i varandra typ som panel.

Mäter jag mellan skarvarna underifrån verkar de vara ca. 240x39.5 cm.

Innertak med jackade skivor i masonit med synliga skarvar mot en rosa spacklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut inuti:
Skadat innertak med synliga lag av masonitskivor och pappstruktur, behöver renovering.
Skapa konto

Mkt tveksamt om de går att få tag på

• Gilla
tergo
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Mkt tveksamt om de går att få tag på
Nää va tråkigt isåfall, jag har såna där i hela huset. Om jag kan hitta liknande som har samma bredd så går det kanske lappa ihop ändå så det ser okej ut. Vore drygt att behöva riva ner hela taket och byta på grund av ett litet hål på ca. 60x40cm.

Håller med, hoppas att du hittar en likadan skiva. Annars kanske du kan fejka en liknande yta med hjälp av masonit och någon distans?

Du får riva ett rum och sätta gips där. Så får du ett extra lager till alla rum du behöver lappa/ laga :D

Jiji Jiji skrev:
Håller med, hoppas att du hittar en likadan skiva. Annars kanske du kan fejka en liknande yta med hjälp av masonit och någon distans?
Ingen dum idé! Ska prova det. Nån vanlig skiva, försöka få till nåt som liknar skåran mellan två såna skivor, sen lite spackel runt om och färg så kanske det går få de hyffsat.
Vägg med en öppning där gipsskivor tagits bort, exponerar isolering och träreglar, i förberedelse för reparation.
Skapa konto

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
L Lego Pusselsson skrev:
Ingen dum idé! Ska prova det. Nån vanlig skiva, försöka få till nåt som liknar skåran mellan två såna skivor, sen lite spackel runt om och färg så kanske det går få de hyffsat.
[bild]
Man stirrar ju i regel inte upp i taket så mycket och jag har märkt att ser det bara hyfsat likt ut och har samma färg märks det inte så mycket att man reagerar. Jag "fuskade" fram en yta så i taket i sovrummet där det också varit garderober. Jag tänker inte på det alls nu och andra som inte vet om det reagerar inte på att det egentligen är olika takbeklädnad.

• Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Man stirrar ju i regel inte upp i taket så mycket och jag har märkt att ser det bara hyfsat likt ut och har samma färg märks det inte så mycket att man reagerar. Jag "fuskade" fram en yta så i taket i sovrummet där det också varit garderober. Jag tänker inte på det alls nu och andra som inte vet om det reagerar inte på att det egentligen är olika takbeklädnad.
Instämmer (y) Jag rev en innervägg med gipsplank med skarvar lite lika som dina masonit har. Nu har jag en nästan dubbelt så bred planka i mitten av rummet. Tror nog inte en enda lagt märke till det.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
L Lego Pusselsson skrev:
Vad kallas detta innertak och vart säljer dom det?

Var är plats.
Vart är riktning.
Alltså, var säljer dom (exempelvis en butik som har detta tak i sitt sortiment) och vart säljer dom (exempelvis till Småland).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.