4 625 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Ta ner vägg, osäker om bärande se ritning
Ja det är det övre planet! Däremot finns det redan en öppning rakt under i det nedre planet, men det ska enligt uppgift vara avväxlat ordentligt. Hur mycket påverkar öppningen där nere om jag vill göra en rakt över också?
Jag kan mäta takstolarna på måndag när jag inspekterar flyttstädningen, måste ju givetvis kolla att det är fint på vinden också
Då är det dimensioner på de så kallade över respektive underarmarna som är intressant, tolkar jag det rätt?
Bifogar bild med pilar på dom två ställen jag tänker kontrollera dimensionerna på. Pilen som pekar neråt, jag tänker att jag mäter balken som nederkanten på V:et fäster in emot. Tolkar tabellen här som att mäter den 45 x 170 eller grövre så är det lugnt (räknat på mer pessimistiska lutningen 14° när jag i realiteten har 18°) https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-14-14/?previousState=000110
Jag kan mäta takstolarna på måndag när jag inspekterar flyttstädningen, måste ju givetvis kolla att det är fint på vinden också
Bifogar bild med pilar på dom två ställen jag tänker kontrollera dimensionerna på. Pilen som pekar neråt, jag tänker att jag mäter balken som nederkanten på V:et fäster in emot. Tolkar tabellen här som att mäter den 45 x 170 eller grövre så är det lugnt (räknat på mer pessimistiska lutningen 14° när jag i realiteten har 18°) https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-14-14/?previousState=000110
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Öppningen i nedre planet har ingen betydelse. Ja, det är dimensionerna på över- och underramarna (obs stavningen) som är mest intressanta.
J justusandersson skrev:
Hej, har nu kommit åt att mäta!
Överramen är dimensionerad 170 x 45 mm, underramen 145 x 45 mm. Givet att snözonen är 2 i Stockholm och att avståndet mellan ytterväggarna är 8 m, är det lite klent dimensionerat. Utläser i tabellen på Träguiden att det borde vara 170 både på Ö/U. I och för sig är tabellen för 14° och mitt tak är 18°.
Kanske det är bäst att avväxla min 2,5 meters öppning, eller är det onödigt försiktigt... Råd?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Reglerna för snölast har skärpts på många håll sedan 1981, vilket kan förklara skillnaden mot träguidens riktlinjer. Undvik att använda kallvinden för förvaring så kan du kompensera för det. Fackverk uppfanns av Romarna så det är inte någon nyhet direkt.
Klicka här för att svara


