4 350 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Dörrkarmen skev? Finns det någon enkel lösning?
Hej,
Satte in andra ytterdörren, denna gången mellan källare och garage. Allt var i lod innan karmskruvarna gick i, fick förstärka med 3 extra karmskruvar pågrund av dåligt fäste i lättbetongen.
När dörren lyftes på så passade den "perfekt" direkt! Alla gliper var jämstora och lagom.
MEN så noterar jag att vänster övre kant på dörrbladet sticker ut ca 5 mm!?
Jag kontrollerar åter karmen med lodet och allt ser rakt ut förtom 2 mätpunkter som tidigare var rätt. Troligen har dessa förändrat sig under tiden jag draget i karmskruvarna.
Nedan ser vi vänstra karmen :
Nedan ser jag höger karm :
Även om bubblan är innanför så blir det här ett problem efter som karmarna lutar åt varsitt håll, d.v.s otur, annars hade man kanske kunnat justera något och fått ett mellanting.
Finns det något jag kan göra här för att få det iallafall lite bättre? Eller är det bara att plocka ner karmen, fylla i hålen och sätta nya hål igen?
Alternativet är såklart att leva med det, dörren står skyddad i garaget, men det kommer uppenbarligen störa iallafall mig
Satte in andra ytterdörren, denna gången mellan källare och garage. Allt var i lod innan karmskruvarna gick i, fick förstärka med 3 extra karmskruvar pågrund av dåligt fäste i lättbetongen.
När dörren lyftes på så passade den "perfekt" direkt! Alla gliper var jämstora och lagom.
MEN så noterar jag att vänster övre kant på dörrbladet sticker ut ca 5 mm!?
Jag kontrollerar åter karmen med lodet och allt ser rakt ut förtom 2 mätpunkter som tidigare var rätt. Troligen har dessa förändrat sig under tiden jag draget i karmskruvarna.
Nedan ser vi vänstra karmen :
Nedan ser jag höger karm :
Även om bubblan är innanför så blir det här ett problem efter som karmarna lutar åt varsitt håll, d.v.s otur, annars hade man kanske kunnat justera något och fått ett mellanting.
Finns det något jag kan göra här för att få det iallafall lite bättre? Eller är det bara att plocka ner karmen, fylla i hålen och sätta nya hål igen?
Alternativet är såklart att leva med det, dörren står skyddad i garaget, men det kommer uppenbarligen störa iallafall mig
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ja, problemet är att just övre vänster hörn och undre höger hörn har jag fått sätta extra skruv i eftersom de andra inte tog som de skulle i lättbetongen.Handyman 1 skrev:
I övre vänster hörn sitter det 2 extra skruvar mitt mellan de som redan sitter där och sen sitter det en extra skruv längst ner till höger typ 5 cm ovanför tröskeln.
Att flytta hålen par mm går inte utan att fylla igen dem först och då måste hela karmen ut. Så då är alternativet att borra nya hål me det blir en hisklig massa hål i karmen då
Det märkliga är att det är bara uppe i vänster hörn som dörrbladet sticker ut, alla andra hörn är perfekta, man tycker ju annars att den borde peka fel även nere i höger hörn.
Om man ska sätta skum, har ni förslag på något? Jag var på Hornboch där de hade en massa olika skum men de pekade egentligen bara ut ett alternativ för dörrar och det var deras egna lågbudget skum som inte verkade så värst omtyckt?
Tog ut 3 karmskruvar(2 extra, 1 ordinarie) övre vänstra hörnet och 2(1 extra, 1 ordinarie) höger nedre hörn. Med hjälp av 2 kraftiga kilar(insidan i de 2 hörn där skruvar togs bort) kunde jag få dörrbladet att passa bättre. Karmen sticker nu ut något vänster top men det tror jag är acceptabelt.
Frågan är nu hur jag ska fästa det. Sätter jag skruv är det stor risk att det rör sig igen eller att det drar åt fel håll så då antar jag att det är fogskum som gäller. Problemet med detta(för varför inte) är att utrymmet att lägga skum på är väldigt lite som man kan se på dessa bilder :
På vissa ställen är det par mm på sin höjd, men detta kanske räcker i komvination med de karmskruvar som sitter där? Vilken fogskum är det man ska ha? Har hört att vanlig fogskum pressar ganska bra på karmen så man riskerar få ett resultat där karmen bågnar och dörren kärvar. Vad jag förstår ska man sätta distanser mellan dörrblad och karm för att inte karmen ska förändras.
Frågan är nu hur jag ska fästa det. Sätter jag skruv är det stor risk att det rör sig igen eller att det drar åt fel håll så då antar jag att det är fogskum som gäller. Problemet med detta(för varför inte) är att utrymmet att lägga skum på är väldigt lite som man kan se på dessa bilder :
På vissa ställen är det par mm på sin höjd, men detta kanske räcker i komvination med de karmskruvar som sitter där? Vilken fogskum är det man ska ha? Har hört att vanlig fogskum pressar ganska bra på karmen så man riskerar få ett resultat där karmen bågnar och dörren kärvar. Vad jag förstår ska man sätta distanser mellan dörrblad och karm för att inte karmen ska förändras.
Troligen denna man ska ha :
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/fogskum-000155/#tab01
Men man funderar ju lite när det står flex, kommer den klara av att hålla karmen på plats så som vi pressat in den nu?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/fogskum-000155/#tab01
Men man funderar ju lite när det står flex, kommer den klara av att hålla karmen på plats så som vi pressat in den nu?
En annan idé är att sätta in dörrarna på samma vis som de som byggde huset gjorde. d.v.s mäta ut var skruvarna ska sitta i väggarna, hacka upp lekablocken och trycka in träbitar, det verkar vara effektivt, då behöver man inte häller ha plastpluggar. MEN jag misstänker att här finns fallgropar och att det kan mycket väl ge liknande resultat.
Jag tror ändå att jag kommer låta de karmskruvar som sitter nu sitta kvar och sen kör jag vanlig fogmassa runt karmen. Där det är smalt får man trycka till röret så att det går in. Jag tror inte på plex versionen eftersom den tydligen blir ganska mjuk, här behövs något som är stabilt.
För att inte dörren ska skärva så får man trycka mellan någon form av distanser omellan dörrblad och karm och det är väll här jag kommer ha lite jobb att hitta bra distanser, misstänker att kilar inte är någon bra idé?
Jag tror ändå att jag kommer låta de karmskruvar som sitter nu sitta kvar och sen kör jag vanlig fogmassa runt karmen. Där det är smalt får man trycka till röret så att det går in. Jag tror inte på plex versionen eftersom den tydligen blir ganska mjuk, här behövs något som är stabilt.
För att inte dörren ska skärva så får man trycka mellan någon form av distanser omellan dörrblad och karm och det är väll här jag kommer ha lite jobb att hitta bra distanser, misstänker att kilar inte är någon bra idé?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden