Ska renovera ett litet rum. Har gammal masonit i väggarna. Om man fäster renoveringsgips direkt över masoniten finns det risk att gipset spricker när det sväller då eller är skivan lite töjbar? Känner inte riktigt att jag har tiden nu att dra ner hela väggarna för det lille rummet.
 
Han vill väl ha gips, och det är snyggare än masonit
 
I Interista88 skrev:
Han vill väl ha gips, och det är snyggare än masonit
Tänkte mer på slutresultatet. Ska det målas eller tapetseras eller vad ska göras? Är masoniten trasig? Du ser ju inte om det är masonit eller gips när det är färdigt.
 
Ska måla. Tänkte om det gipset är lite mer hållbart än renoveringstapet. Masonit bucklar ju sig vid minsta fukt och håller på, det syns genom renoveringstapeten. Tänkte bara om det finns ett annat "snabbt" alternativ med hyfsat resultat.
 
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…
Också nyfiken då vi har målarfilt/renoveringstapet på 13mm byggboard å det ser rent ut sagt för jävligt ut nu efter snart 3år.

Jag är inne på att hiva byggboarden och sätta upp gips när rum för rum renoveras.

Har ett rum med kvarvarande byggboard och renoveringsgips som är bra mycket bättre yta.
 
Samma fråga så hittade här fast jag ska ha ny duschrum. så vårt hus är byggt 1946, så väggar är bara 50 mm tjock gamla friska träbrädor med 3 mm masonit är påkläd med vanlig papptapet (har rivit en bit masonit för att kollade vad bakom finns, trodde var tetrexskiva men nej icke,

Har tilläggsisolering utvändigt)

Kanske risker att papptapet är lätt fuktig så kanske bäst att ta bort helt masonit eller hur?

Har någon som vet definitivt vad man ska ha eller göra rätt....?

Vad jag hade tänkt att det behöver inte lägg ålderbeständig så bara att lägg med special gipsskivor direkt på masonit väggarna och därefter med tätskikt. så ska ha våtrumsmatta båda golvet och väggarna.

Samt ha badrumsfläkt dit. Då bör funkar bra så jag tror inte skulle blir fuktskada inne bakom gipsvägg framöver .. men kan tänka mig hur husets rörelse vägg om gipsskiva kan spricka om man satt dit gipsskruvad på masonit och träbrädor?

Är tacksam om någon expert kan svara och/eller finns det någon att man kan läsa trots har sökt men flesta instruktion är mest för nybygga/tillbygga...
 
Hej. Att masoniten skulle spräcka gipsen är det nog ingen fara med. Däremot så följer gipsen masonitens rörelser vilket resulterar i bucklig/ ojämn vägg. Mvh
 
P Pugetik skrev:
Samma fråga så hittade här fast jag ska ha ny duschrum. så vårt hus är byggt 1946, så väggar är bara 50 mm tjock gamla friska träbrädor med 3 mm masonit är påkläd med vanlig papptapet (har rivit en bit masonit för att kollade vad bakom finns, trodde var tetrexskiva men nej icke,

Har tilläggsisolering utvändigt)

Kanske risker att papptapet är lätt fuktig så kanske bäst att ta bort helt masonit eller hur?

Har någon som vet definitivt vad man ska ha eller göra rätt....?

Vad jag hade tänkt att det behöver inte lägg ålderbeständig så bara att lägg med special gipsskivor direkt på masonit väggarna och därefter med tätskikt. så ska ha våtrumsmatta båda golvet och väggarna.

Samt ha badrumsfläkt dit. Då bör funkar bra så jag tror inte skulle blir fuktskada inne bakom gipsvägg framöver .. men kan tänka mig hur husets rörelse vägg om gipsskiva kan spricka om man satt dit gipsskruvad på masonit och träbrädor?

Är tacksam om någon expert kan svara och/eller finns det någon att man kan läsa trots har sökt men flesta instruktion är mest för nybygga/tillbygga...
Hej. Jag hade rivit bort masoniten då den är en fuktsamlare. Du behöver ingen fuktspärr om du ska ha våtrumsmatta på golv/vägg. Mvh
 
  • Gilla
Pugetik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.