Halloj allihop. Jag väger runt 100kg nu (skyller på corona), och har köpt en pull-up-stång jag tänkte ha i taket. Den har 6st hål, och hålen i själva fästet är 10.4mm i diameter.
Det följde med några skruvar och plugg till den, men jag undrar om de skickat med rätt grejer. Skruvarna är 7.5mm i diameter och 8cm långa, och pluggen är 10mm i diameter och bara 5cm långa.
Behöver man verkligen borra 6st 8 *centimeter* djupa hål på 10 millimeter i diameter för att få det här att gå ihop?
Räcker det inte om man bara går och köper plugg på 6-8 mm i diameter, skaffar lämpliga skruvar och borrar hålen kanske 5-6 cm djupa?
Har en redig slagborr som har borrar på 5mm och 8mm i diameter. Tacksam för alla svar.
Det följde med några skruvar och plugg till den, men jag undrar om de skickat med rätt grejer. Skruvarna är 7.5mm i diameter och 8cm långa, och pluggen är 10mm i diameter och bara 5cm långa.
Behöver man verkligen borra 6st 8 *centimeter* djupa hål på 10 millimeter i diameter för att få det här att gå ihop?
Räcker det inte om man bara går och köper plugg på 6-8 mm i diameter, skaffar lämpliga skruvar och borrar hålen kanske 5-6 cm djupa?
Har en redig slagborr som har borrar på 5mm och 8mm i diameter. Tacksam för alla svar.
Nu vet jag ju inte hur stången ser ut, men 4 skruv (två på varje sida lär ju vara ett minimum. Tänk på att lasten inte bara är nedåt utan det lär ju även bli ett moment när man gungar till med kroppen.
Jag brukar inte lita på skruvar som skickas med. Ikea har till och med slutat med det just för att så mycket beror på de specifika förutsättningarna. De vet ju inte om ditt tak är av trä, betong eller lättbetong. Fishers duopower är bra plugg. På bilden ser du lasttabellen för dessa.
Jag brukar inte lita på skruvar som skickas med. Ikea har till och med slutat med det just för att så mycket beror på de specifika förutsättningarna. De vet ju inte om ditt tak är av trä, betong eller lättbetong. Fishers duopower är bra plugg. På bilden ser du lasttabellen för dessa.
Tack, men hur tyder man den?
Betong. Glömde visst skriva.P proffsrik skrev:Nu vet jag ju inte hur stången ser ut, men 4 skruv (två på varje sida lär ju vara ett minimum. Tänk på att lasten inte bara är nedåt utan det lär ju även bli ett moment när man gungar till med kroppen.
Exempel på hur man tyder:
På raden för betong (Concrete) av kvalitet C20/C25 eller bättre så håller t.ex. en plugg av storlek 8x40mm för en last på 1,1kN vilket är tyngdkraften på en massa av 112kg om vi räknar med g=9,81m/s²
På raden för betong (Concrete) av kvalitet C20/C25 eller bättre så håller t.ex. en plugg av storlek 8x40mm för en last på 1,1kN vilket är tyngdkraften på en massa av 112kg om vi räknar med g=9,81m/s²
Hmm, jag har nu borrat 10mm hål som är 8cm djupa i mitt betongtak. Men pluggen (i rätt mjuk plast) verkar inte gå in hela vägen, utan fastnar efter 3-4 millimeter..
Vad har jag gjort fel, eller vad bör jag göra? Har diverse olika verktyg.
Vad har jag gjort fel, eller vad bör jag göra? Har diverse olika verktyg.
Har du mätt pluggen med skjutmått så att den verkligen är 10mm i diameter?
Samma fråga gäller själva hålet.
Jag har varit med om att när betongborrar av sämre kvalitet slits så försvinner diameter från karbidspetsen och hålen blir något för små.
Vanligtvis ska pluggen gå in i hålet när man knackar lätt på den med en hammare.
Jag har varit med om att när betongborrar av sämre kvalitet slits så försvinner diameter från karbidspetsen och hålen blir något för små.
Vanligtvis ska pluggen gå in i hålet när man knackar lätt på den med en hammare.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Det var som tusan, pluggen är 11.7 millimeter. Antar att det är "imperialska" mått. Jaja, går och köper ny skruv och plugg då... tack för hjälpen. =)P proffsrik skrev:Har du mätt pluggen med skjutmått så att den verkligen är 10mm i diameter?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden