Efter att misslyckats med att böja 9mm kvartsstav som jag tänkte montera mellan vägg och vagnstycken (något svängda) i vårt gamla hus, är jag inne på att foga istället. Minns att våra snickare pratade om en sorts fog som funkade för tjockare fogar, jämfört med vanlig målarfog. Kan inte dra mig till minnes vad den hette dock.

Vid vissa längder funkade det bra att sätta list, men just här gick jag bet och varenda dyckert spräckte listen. Funderar på också på om det ser dumt ut med vit list mellan vägg o vagnstycken på någon del, medan väggfärgen möter vagnstyckets färg direkt i andra delar. Kanske sånt man inte tänker på med tiden förhoppningsvis.

Trappsteg och hörn där väggen möter trappan utan list, med synliga sprickor i fogningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre hörn av ett rum med en synlig fogbrist mellan vägg och vagnstycke, omgiven av växtdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TEC7 är bra men kan finnas andra fogtyper såklart. Annars hade jag förborrat innan spikning. Man kan även prova att blötlägga listerna innan.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Skulle valt en annan list istället för kvartstav

Tec7 var precis den de snackade om, tack! @raveper - Ja, liggande smyglist typ hade ju varit lätt att böja förstås, men jag tycker kvartsstaven (som jag kommer måla in med 0502Y som resterande listverk) funkar, som övergång, en bredare list hade döljt översidan av vagnstycket för mkt IMHO

Du skulle ju kunna prova att basa kvartstaven annars. Borde ju gå hyfsat lätt men en så tunn list.

Funderade annars på att såga snitt på baksidan, med 5mm mellanrum över 10-15 cm. Kanske lättare än att ånga.

• Gilla
sixten88
  • Laddar…
Borde funka att stoppa in listen i ett lagom tjockt rör med plugg i ena änden och hälla i kokande vatten.

Kapa till kvartsstaven i lagom längd (+lite kapmån).
Lägg den i blöt i några timmar och sätt den i spänn. Ska den böjas mycket, så får du spänna den lite i omgångar.
Jag har gjort så med lyckat resultat.

Är du rädd för att den ska spricka så kan du förborra med ett tunnt borr innan du spikar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.