Hej,

Jag tänkte bygga en chinsställning i trädgården, likt denna här: https://pontuswarnestal.files.wordpress.com/2015/07/2015-07-18-13-04-47.jpg

Så enkelt sett 2st tryckta 95x95-stolpar med ett rör emellan (bilden har dock en trästav emellan).

Letar efter ett bra sätt att förankra detta, helst utan att gjuta. Håller jordankare (t.ex. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340619/)? Eller måste man gjuta för att få det stabilt nog?

Blir ju så klart mest belastning rakt ner men även en del moment fram/tillbaka när man häver sig upp över stången (muscle ups).

Alternativt bygga ställningen som ett upp-och-ner-vänt T, t.ex. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-chinsstaellning.240356/#post-2056008, men den kommer då att stå direkt på gräset vilket kanske inte är optimalt heller.

Letar även tips på vart man hittar ett passande rör? Ca 150cm x 25mm galvaniserat

Jorddankare kommer inte fungera. Jag använder flera olika utegym och dom svajar sålänge dom inte är rejält förankrade eller får stöd av något annat.
Att gjuta fast stolpen en bra bit ner i betong funkar bra annars skulle jag råda att förankra i stolpsko eller son du ska uppochnervänt T med snedsträvor.

Jag gillar när det är en stege mellan som du kan klättra i och 2 pullups stationer. Då ja du snedsträva mellan dessa

Närmsta järnhandel säljer sådana rör och kostar inte mkt kanske 100kr metern

Som sagt, jordankare kan du glömma för allt annat än extremt försiktiga strikta pullups.
Muscleup eller butterfly pullups kommer innebära att du ligger platt på backen. :)

Om det ska hålla i längden behöver du rejäla fundament, annars kommer det börja glappa med tiden.
Vi har någon ställning där vi har den fristående, och då är det ett T med snedsträvor, men för att få stabilitet på mjukt underlag som gräs behöver själva stödet vara nästan lika långt som höjden till räcket.

Som Holmberg87 skriver så är det inte fel att ha fler stolpar. Antingen att du har fyra med en monkeybar som beskrivits ovan eller tre där du har två räcken i vinkel, exempelvis i olika höjd. Då kan du bygga ihop dem med en stödjande triangel under mark och minska storleken på plintar.

Tack för svar!
Ställningen kommer att stå på kortsidan av huset där det är ganska smalt och därför hamna antingen 1m från husväggen eller 1m från ett trästaket, parallellt med dessa. Tänkte att jag ev kunde sätta horisontella 45-reglar på 1m höjd i antingen i huset eller staketet för att minska svajandet.

Alternativt gjuta, men kanske krävs något ytterligare ändå?
Eller då fler stolpar, men faller min idé om att ha den parallellt med hus/staket. (x = stolparna)

• Enkelt schema med stolpar mellan hus och staket markerade med "x".
Kanske stolpar i jordankare med vars 2 snedsträvor i egna jordankare är ett alternativ?

Bygg det med två stolpar på var sida, som ett uppochnervänt V. Luta dem också inåt.

Du har bra förslag här och som ett V likt en gungställning går också.
Men jag skulle alla gånger gjuta och göra det rejält, ev kan du sträva mot ditt staket.

Är väldigt irriterande med en ställning som svajar tycker jag och det gör även utegymmen som kommunen byggt när dom är fristående. De med monkeybar eller 3 stolpar med rejäl gjutning är stumma.

Gillar verkligen sånt där efter många år på gym och träning för tävlingar, men numer tycker jag utegym blir mer allround

• Gilla
arviiid
  • Laddar…
O
Hur gjorde du till slut? Jag planerar för något liknande, tänker mig dock 4 hörnpelare.

Ser två alternativ:
1) Köpa färdiga 500/700mm plintar som jag gräver ner och fäster regeln med fransk träskruv i stolpsko
2) Gjuta ner ca 50cm av hörnstolpen rätt ner i betong

1) är förstås mer rätt, men jag funderar kring stabiliteten. Det känns betydligt stabilare att få ner 50cm av regeln i betongen än att skruva fast den strax ovanför marknivå.
Gjuter jag ner i betong begränsas ju livslängden men som jag förstått det borde det ändå hålla 20 år och det är bra mycket längre än jag kommer använda denna ställning.

Vad tror ni om skillnad i stabilitet? Jag kommer förankra ställningen i garagets fasad, det kanske ger tillräckligt med stabilitet för att det ska bli försumbar skillnad om stolparna är fastgjutna eller fastskruvade i plintskor?

O olsjo skrev:
Hur gjorde du till slut? Jag planerar för något liknande, tänker mig dock 4 hörnpelare.

Ser två alternativ:
1) Köpa färdiga 500/700mm plintar som jag gräver ner och fäster regeln med fransk träskruv i stolpsko
2) Gjuta ner ca 50cm av hörnstolpen rätt ner i betong

1) är förstås mer rätt, men jag funderar kring stabiliteten. Det känns betydligt stabilare att få ner 50cm av regeln i betongen än att skruva fast den strax ovanför marknivå.
Gjuter jag ner i betong begränsas ju livslängden men som jag förstått det borde det ändå hålla 20 år och det är bra mycket längre än jag kommer använda denna ställning.

Vad tror ni om skillnad i stabilitet? Jag kommer förankra ställningen i garagets fasad, det kanske ger tillräckligt med stabilitet för att det ska bli försumbar skillnad om stolparna är fastgjutna eller fastskruvade i plintskor?
4 plint i en kvadrat kommer bli stabilt, jämför med en gungställning på en lekplats, den rör sig inte, med infästning mot fasad kan du skippa två plintar.

Hur gjorde du till slut?
Jag körde på två jordankare https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340626/ och satte ställningen ca 1,5m från husväggen, med horisontella 45x95 reglar mellan ställningen och husväggen.
Röret köpte jag på Biltema, https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stalror/stalror-2000038318, och sprayade det med rostskyddssfärg.
Stabiliteten mot fasaden (vinkelrätt mot röret) är väldigt bra, eftersom reglarna håller emot. I sidled (parallellt med röret) kan man känna att det rör sig lite om man hänger och skakar i den ordentligt, men inget som stör direkt och det märks knappt alls när man gör vanliga övningar. Skulle dock enkelt kunna förbättras med 45-graders reglar mellan fasaden och 95x45-reglarna.

Gjuta blir så klart stabilare men i mitt fall när den är fäst i fasaden skulle jag säga att det är nästan försumbart.

O
R RealElwood skrev:
4 plint i en kvadrat kommer bli stabilt, jämför med en gungställning på en lekplats, den rör sig inte, med infästning mot fasad kan du skippa två plintar.
Aha, intressant. Så att sätta ner färdiga plintar, fästa i stolpskor och sedan fästa i fasaden skulle räcka för kippade övningar typ muscle-up?

Hur fästa i fasaden, räcker vanliga vinkelbeslag? Hur stora skruv bör man ha?

O olsjo skrev:
Aha, intressant. Så att sätta ner färdiga plintar, fästa i stolpskor och sedan fästa i fasaden skulle räcka för kippade övningar typ muscle-up?

Hur fästa i fasaden, räcker vanliga vinkelbeslag? Hur stora skruv bör man ha?
Ja, funkar gott o väl för mig i alla fall. Den sitter ju inte som berget, men jag tycker inte att det märks så att man bryr sig heller. Jag har hängt o svingat i den och tycker inte det är något att snacka om. Däremot börjar du skaka den i sidled så rör den sig en del, men vet inte varför man skulle göra det egentligen... Vid muscle-ups etc rör du dig bara fram o tillbaka, aldrig särskilt mycket i sidled ändå.

Ja vinkelbeslag i båda ändar av reglarna, jag körde 5x40 i reglarna och 6x70 i fasaden och stolparna.

Såhär blev det

• Nyuppställda trästolpar med ett rörmellertvärstag i en trädgård framför en stuga med tegelpannor och träavfall vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat trästolpe med förankringsbeslag i marken bredvid ett staket.
    Skapa konto
  • Metallbeslag monterat för att förstärka träkonstruktionens hörnfog.
    Skapa konto
  • Gilla
shellsson och 1 till
  • Laddar…
O
M Markru skrev:
Såhär blev det
Vad är det för rör och är du nöjd? Sviktar inget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.