Hej, jag har ett problem. Jag vill fästa en kedja (kätting) i en ögla som sitter i en betongvägg. Men jag undrar hur jag kan åstadkomma detta. Min första tanke var att använda en gängad shackel och dra åt så att det skulle krävas verktyg för att få upp. En ok lösning om det funkar. Men jag är osäker på hur en shackel fungerar. Är tanken med en shackel att man lätt ska kunna öppna och stänga den? Alltså lätt kunna vrida låskolven i sin gänga för att kunna skjuta åt sidan. Har ni tips på något annat än shackel som jag kan använda till detta?
Jag vill alltså INTE kunna öppna shackeln igen
Lägger upp en bild för tydlighetens skull
Jag vill alltså INTE kunna öppna shackeln igen
Lägger upp en bild för tydlighetens skull
Vitsen med ett schackel är att man kan öppna den igen ja. Den är nog inte riktigt rätt för dig.
Bästa lösningen är nog att ha en kätting med en smidd ring som man kan göra en ögla med. Annars kan du ju alltid sätta ett hänglås längst in.
Att svetsa ihop länkarna är nog också bra.
Bästa lösningen är nog att ha en kätting med en smidd ring som man kan göra en ögla med. Annars kan du ju alltid sätta ett hänglås längst in.
Att svetsa ihop länkarna är nog också bra.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Om det bara ska stoppa tillfällighetstjuven kan du väl bågfila av skallen på skruven i schacklet?
+loctite
+loctite
Ja det är det jag ocksåStoffeGbg skrev:
Ja den var smart... det får nog bli den. Den skyddar inga värdesaker, utan handlar mer om att skydda andra personer från ett utrymme som inte ska beträdas av obehöriga.F fiskbuggaren skrev:
Byt kedja till en med en ring på slutet?
Kedjan genom/runt det som sitter fast, sen genom ringen och så i andra änden vad du nu vill göra, kanske ha ett lås.
Annars kan du göra som du tänkt men ha dit loctite och dessutom dra åt. Eller samma men bågfila av delen man får grepp kring.
Kedjan genom/runt det som sitter fast, sen genom ringen och så i andra änden vad du nu vill göra, kanske ha ett lås.
Annars kan du göra som du tänkt men ha dit loctite och dessutom dra åt. Eller samma men bågfila av delen man får grepp kring.
Nu har jag shoppat. Istället för surrningspunkten köpte jag en bult med ögla. Jag köpte en längre kedja som jag går tillbaka till öglan med och fäster allt med hänglås. Köpte även ankarmassa och universalplugg som jag trycker in i hålet jag tar upp i betongen. Kan slänga upp en bild när jag är klar.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipset, men en sån kedja hade blivit för dyrt faktisktS Svante Svenson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



