Jag håller på med badrumsrenovering och har nu öppnat upp väggarna för att möjliggöra dold rördragning. Befintliga liggande reglar är endast 45mm så jag behöver öka djupet på innerväggen med 25mm..

Jag är inne på att sätta 28x70 glespanel stående på cc30 eller cc45 för att inte stjäla mer utrymme ifrån rummet än nödvändigt. Det ska därefter upp plywood och gips.

Jag skulle gärna få feedback på den här lösningen, alternativt förslag på hur man annars gör mer rätt?

Öppna träreglar i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt där rördragning ska döljas, med synliga elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat badrum med öppna väggar visar träreglar och rörinföring, förberett för dold rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag håller på just nu och har exakta samma situation och min slutsats är följande:

Det som "Säker vatten" säger är att reglarna skall vara minst 45x70. "Säker vatten" säger inte att det räcker att hålrummet skall vara 70 mm. Att sätta panel eller sala befintliga reglar med 25 mm (45+25=70) räcker alltså inte för att uppfylla funktion och regler.

Hade det inte varit så att det satt kök monterat på andra sidan med kakel över diskbänken så hade jag rivit hela väggen och byggt en ny. Istället blir min lösning att jag helt enkelt jackar ur de liggande horisontella reglarna där jag tänkt sätta de stående vertikala reglarna, dvs jag plockar bort 45 mm brett med 450 mm cc-avstånd. För att inte äventyra befintlig vägg så "offrar jag en cm av rumsstorleken", dvs jag lämnar en cm längst in av befintlig regel. Alltså: Jag jackar ur ett hål som är 35 djupt och 45 brett i befintliga horisontella liggande reglar. Därmed låter jag 10 mm vara kvar av befintlig liggande regel. Jag kommer att köra urjackningen med cirkelsågen och slår bort träet med ett stämjärn. Sedan finjusterar jag djupet med handöverfräsen så att inget sticker upp, dvs jag har säkert 35 mm djup överallt. Är det knastar eller jag ser att det är sneda ådror så kör jag inte så djupt med cirkelsågen utan tar lite mer med handöverfräsen istället Därefter kan jag montera de stående 45x70-reglarna med 450 mm cc enligt "Säker vatten"-rekommendationen. Om jag vill säkra upp den gamla väggen (så att inte köksskåpen böjer väggen) så kan jag sala (skruva och limma på en ribba som är 70+10-45 = 35 mm) utanpå de gamla liggande horisontella reglarna som jag sedan skruvar i från konstruktionsplaywooden på 15 mm.

EDIT: Fick hjärnsläpp och råkade skriva vertikala istället för horisontella. Ändrat nu.

Redigerat:
S senap skrev:
Istället blir min lösning att jag helt enkelt jackar ur de vertikala reglarna där jag tänkt sätta de stående reglarna
Du vet att vertikal och stående är samma sak?

Liggande = horisontella

Violina Violina skrev:
Du vet att vertikal och stående är samma sak?

Liggande = horisontella
Fick tydligen hjärnsläpp. Ändrat nu. Tack Violina!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.