Har nyligen köpt hus och ska ta ner endel av en hjärtvägg vägg. Ca 4 men öppningen blir ca 6m.
Det är ett 1 plans villa från Boro byggt -91.
Tror att det är w takstolar Takstolar i trä på vind med synlig isolering och golvskivor, konstruktion i en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar och golvbrädor på en vind med synlig isolering och en lampa.
Skapa konto

Väggen jag vill ta ner är enligt bilden markerat med rött. Ritning av enplansvilla som visar en markerad bärande vägg som ska tas ner.
Skapa konto

Enligt k-ritningen är den bärande Byggritningar av en villa visande väggstrukturer och dimensioner, en vägg markerad med rött som planeras att tas ner.
Skapa konto
Byggritningar markerade med rött för att visa en bärande vägg i ett enplanshus byggt av Boro från 1991.
Skapa konto

Behöver jag en balk dimension? och hur är enklaste sättet att sätta in den? Har sett att en lösning är att lägga den uppe på vinden mellan ytterväggen och till den takstolen där stående regel finns i väggen under takstole?

Tacksam för svar.
Mvh Hampus

Den typen av fackverkstakstolar som du har är självbärande mellan ytterväggarna. Därför är inga inneväggar bärande. Tvärväggar kan därutöver ha en stabiliserande uppgift. För säkerhets skull kan du kontrollera att takstolarnas överramar och underramar har rätt dimensioner med hänsyn till snözon och spännvidd.

Som fler skrivit på forumet så hoppas man på att just du ska svara, Tack!

Ska upp på vinden och mäta under och överarmen..
Spännvidden är 8m och snözon 3,0.
45x170 Ö, 45X145 U. Har jag kollat rätt då?

Vad tror du om att sätta dit en limträbalk ovanpå underarmen på takstolen?
För säkerhetenskull tänker jag.

Du behöver ingen balk. Dessa dimensioner är helt i enlighet med vad som rekommenderas mht snözon och spännvidd. Det förutsätter dock att du inte lastar upp för mycket skräp på vinden.

Okej.

Tackar för dina svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.