2 213 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Trapprenoveringskit
Hej
Jag ska renovera en trappa och tänkte efter mycket fundering köra trappsteg skit från duru, stepkit eller liknande.
Tänkte bara fråga forumet vilket fabrikat har ni jobbat med och hur anser ni kvalitén varit när ni installerat och några år senare.
Skiljer ju ganska mycket i pris mellan olika tillverkare.
Inte hittat svar på frågan i forumet.
Jag ska renovera en trappa och tänkte efter mycket fundering köra trappsteg skit från duru, stepkit eller liknande.
Tänkte bara fråga forumet vilket fabrikat har ni jobbat med och hur anser ni kvalitén varit när ni installerat och några år senare.
Jag har gjort de med en furutrapp från 1985B bergquist skrev:Hej
Har för mig att det var Lundbergs. 8 mm ek med rundad framkant som täcker trappans kant.
Och en bakkantlist då trappan är öppen.
Målade först alla pinnar och sidor (finns bra namn på de delarna)
Blev kanonbra. Är nu 6-7 år sedan och ser bra ut fortfarande.
Har sedan kompletterat med ledlister i framkant på undersidan. Se bild.
Har du också en svängd trappa behöver du ett verktyg som heter trappkompass.
Jag byggde en sådan själv.

Hej
Tack för snabbt svar.
Ja jag har kollat på att bygga en trappkompass men då den just nu bara kostar ca 400 kr så är det värt att köpa en, köper jag allt på min lokala colorama.butik får jag låna en gratis... Men först måste vi förhandla då de just nu är 6000kr dyrare.
Annars var det en som la ut bilder här på en, vilket var smart.
Mitt största problem är att min trappa är från 1925 och stegen måste chimsas upp.
Detta blev långt.
2 poäng till Lundberg
1 poäng till stepkit
Tack för snabbt svar.
Ja jag har kollat på att bygga en trappkompass men då den just nu bara kostar ca 400 kr så är det värt att köpa en, köper jag allt på min lokala colorama.butik får jag låna en gratis... Men först måste vi förhandla då de just nu är 6000kr dyrare.
Annars var det en som la ut bilder här på en, vilket var smart.
Mitt största problem är att min trappa är från 1925 och stegen måste chimsas upp.
Detta blev långt.
2 poäng till Lundberg
1 poäng till stepkit
Redigerat:
Klicka här för att svara