Byggahus.se
Ska börja att sätt upp bärlinor i mitt altanbygge i olika nivåer från 1,5m ner till 0,5m.
Planen var att skruvlimma 2st 45x95 och såga av den ena kortare för att ställa bärlina på och fästa i den andra.
Men finns bara NTR AB 45x95 om man inte specialbeställer. Som jag förstår ska man använda NTR A för stommen på en altan.
Kommer det bli problem att använda NTR AB som stolpar och jag ska specialbeställa alt använda vanlig 95x95 och jacka ur?
Hur har ni andra gjort som använt 45x95 som stolpar?

Har gjort precis så, plintgrund, med en bit syllpapp mellan trä o plint.
Ska du ställa stolparna på tex plattor ställ stolpen på en liggande regel för att skydda ändträ.

Mazen Mazen skrev:
Har gjort precis så, plintgrund, med en bit syllpapp mellan trä o plint.
Ska du ställa stolparna på tex plattor ställ stolpen på en liggande regel för att skydda ändträ.
Plintgrund här oxå. Men har du använt 2 st 45x95 som stolpe? Är ju väldigt mycket smidigare än att jacka ur en 95 stolpe. Men verkar bara finnas ntr ab 45x95.

D DanneH skrev:
Plintgrund här oxå. Men har du använt 2 st 45x95 som stolpe? Är ju väldigt mycket smidigare än att jacka ur en 95 stolpe. Men verkar bara finnas ntr ab 45x95.
Jag har kört på samma sätt som du tänker, NTR AB är inga problem då det är ovan Mark.
Viktigare att regeln är C24 klassad för att klarar konstruktionen..
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/45x95-impr-hyvlat-c24-ab-4-2m-882204509542

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.