T
Jag ska sätta igång att bygga ett förråd som jag ska isolera.

Förrådet kommer stå på reglar, 45x170 som står på plintar.

Jag funderar på vilket som är bästa/enklaste sättet att isolera golvet på.
Har sett lite olika förslag där man sätter hönsnät och vindpapp undertill som isoleringen vilar på. Har även sett att vissa satt trallbrädor under som ett golv under reglarna som man sedan lägger isoleringen på.

Hur hade ni gjort för att hålla isoleringen på plats i golvet?

Asfaltboard eller råspont är två beprövade sätt.

T
Råspontsluckor var ju ingen dum idé.
Golvreglarna är 45x170. Tänkte använda 170 isolering i golvet. Men råspontsluckorns bygger ju några centimer. Kan man köra 170 isolering ändå eller är det bättre att gå ner på 145 för att få det lite luftigare?

Rickard.
Pratar vi om blindbotten (ibland kallad trossbotten)? Den ska vara lufttät och smågnagartät. Isoleringen läggs direkt på den och sedan golvet.

Enklast är att skruva/spika en 22x95 tryckimp trall under golvbjälkarna. Sen lägga i en trossbottenskiva. Byggmax har 2 varianter, en oljehärdad masonit (80:-) och en fibercementbaserad (90:-)
Jag skulle valt den cementbaserade. Möss gillar generellt inte cement ;-)
Sen kör du med 170-isoleringen.

ClasseClas
  • Gilla
Jakobkdk och 1 till
  • Laddar…
T
Tack för era svar. Hade dock en virkesbeställning på gång och hann beställa råspontsluckor innan jag såg resten av förslagen. Men det blir nog bra ändå.

Frågan är om jag fortfarande kan köra med 170 isolering eller om jag ska nöja mig med 145?

Rickard.
Får du plats med 170 utan att komprimera det löjligt mycket så kör på det, du vill inte ha luft någonstans i bjälklaget.

T
Rickard. Rickard.ag skrev:
Får du plats med 170 utan att komprimera det löjligt mycket så kör på det, du vill inte ha luft någonstans i bjälklaget.
Råsponten bygger 20 mm. Så
Antar att utrymmet blir 150mm istället för 170mm. Kanske fortfarande går att göra 170 isolering då?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.