Hej,

gjöt en bänkskiva för ca 1,5 vecka sedan med Finja expanderbetong fin som vi ska ha till uteköket. Formen var av plyfa och 45x45 reglar på sidorna, galvad armering. När jag avformade och vände skivan så ser jag att den är flammig. Man kan se vart jag har hällt i betongen. Blivit lite bättre efter handslip men fortfarande inte bra.

Någon som vet vad detta kan bero på och om det går att slipa ner om man kör med diamantslip tex.

• Flammig betongbänkskiva med synliga gjuthällningsmönster på träunderlag, efter handslipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygjuten flammig betongbänkskiva med synliga gjutfogar på ett plastöverdraget bord utomhus.
    Skapa konto
Ser inte ut som du har vibbrat den tillräckligt eller bankat tillräckligt så den har flutit ut ordentligt. Min erfarenhet är att man måste vibbra / banka väldigt mycket för att få ytan bra.

• Gilla
ErAr
  • Laddar…
Ja, så kan det vara. Körde iof nästan 60 min med gummi klubba men det hade nog behövts något kraftigare.

Jag tror du hade behövt göra en större sats första hällningen - du bör täcka hela botten med nån centimeter för att inte få skarv. Och expanderbetong behöver inte vibreras alls/mycket. Med reservation för att jag bara gjutit ett bord - men det blev bra. :-)

• Gilla
ErAr
  • Laddar…
Olika mängd vatten i dom olika blandningarna?
Lång tid mellan blandningarna så den första blandningen hinner stelna lite?

Kanske försvinner mer när den torkar/härdar mer!

• Gilla
ErAr
  • Laddar…
M mkristensson skrev:
Jag tror du hade behövt göra en större sats första hällningen - du bör täcka hela botten med nån centimeter för att inte få skarv. Och expanderbetong behöver inte vibreras alls/mycket. Med reservation för att jag bara gjutit ett bord - men det blev bra. :)

M mkristensson skrev:
Jag tror du hade behövt göra en större sats första hällningen - du bör täcka hela botten med nån centimeter för att inte få skarv. Och expanderbetong behöver inte vibreras alls/mycket. Med reservation för att jag bara gjutit ett bord - men det blev bra. :)
Tack för alla svar. Säker på att det är en kombination av för liten första sats och att jag la till 2 dl vatten på den andra. Den får duga i år så får jag se om jag gjuter en ny nästa år.

Nu är den iaf på plats på stommen

• Nyinstallerad betongbänkskiva på vit köksstomme utomhus, med urtag för diskho.
    Skapa konto
  • Gilla
Smoothie och 6 till
  • Laddar…
Ska den ligga ute sådär kommer det försvinna av sig själv, eller iaf bli så många andra märken så du inte tänker på det längre.
Har precis gjutit två skivor (240x39x4 och 60x39x4) dom blev inte helt lika i färgen trots samma vattenmängd, vibrering osv. Men det är ju också lite det som är charmen med betong, det ska ju inte vara helt perfekt!

• Gilla
ErAr
  • Laddar…
Precis, så är det!

Och jag kan tycka hela tanken med gjutet bord utomhus är att det ska vara lite ”rough”!

Men; har du förseglat ytan? Jag körde med Heydi Top på.

• Gilla
ErAr
  • Laddar…
Håller med, skillnad om du ska ha skivan inne i köket tex kan jag tycka.

Ska försegla i veckan/helgen. Har kollat på den jag med eller Stenfix 100+, har hört att den ska vara bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.