L
Min mamma bor i ett sekelskifteshus och det är väldigt lyhört mellan våningarna. Nu har de rivit golvet på ”vinden” och under plankgolvet är det ett mellanrum innan isoleringen kommer.

min fråga är om det är korrekt att inte isoleringen fyller upp fullt upp i höjd med balkarna, till golvet. Att det blir en luftspalt mellan golv och isolering kan detta påverka ljudnivån för boende under positivt eller negativt?

Man rekommenderar en 95 mm skiva i mellanbjälklag. Det gör nytta att ha fullhöjdsisolering, men inte mycket.

L
H huggan skrev:
Man rekommenderar en 95 mm skiva i mellanbjälklag. Det gör nytta att ha fullhöjdsisolering, men inte mycket.
Så du anser inte att ljudet studsar i bjälklaget och ökar ljudnivån för boenden under när det inte är fyllt med isolering ända upp?

Bästa svaret

Det gör det även med fullisolering, så det är klart jag anser det. Men vilka åtgärder är ekonomiskt försvarbara att genomföra? Får du en förbättring med 0,1% är åtgärden värd att göra då?

Normalt så gör man antingen ett annat isolerlager under reglarna eller över reglarna eller så använder man akustikreglar som man fäster undertak i eller golvgips på ovansidan. Dessa åtgärder är många gånger mer effektivare än att bara slänga i isolering mellan reglarna.

Det är material med hög densitet som stoppar ljud så isolering är ingen bra produkt utan för vissa högfrekventa ljud.

Ska det inredas nya lägenheter på vinden?

I mellanbjälklag är kutterspån/sågspån ett bättre val om det primärt är ljud man vill isolera mot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.