Vi har en del av vårt innervägg som vi inte vet är bärande eller inte.
Huset byggdes '75. Det är en hjärtvägg då skulle man tänka att det är bärande. MEN, ritningar visar väggen som streckad istället för hel.
Jag har tagit bort en del av gips och träpanel då får man se inne i väggen lite. När man titta upp mellan gläpen högst upp ser att något sitter direkt på takgipsskivor. Det är väldigt konstigt till mig.
Med så begränsad info kan man vet om väggen är bärande eller inte?
Huset byggdes '75. Det är en hjärtvägg då skulle man tänka att det är bärande. MEN, ritningar visar väggen som streckad istället för hel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tagit bort en del av gips och träpanel då får man se inne i väggen lite. När man titta upp mellan gläpen högst upp ser att något sitter direkt på takgipsskivor. Det är väldigt konstigt till mig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med så begränsad info kan man vet om väggen är bärande eller inte?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ser ut som någon sorts hemmasnickrad lådbalk vars bärförmåga antagligen försämrats av att du har slitit bort skivan på ena sidan. Strecken markerar en tänkt rumsavdelare i form av en spaljé. Vet man lådbalkens mått går det att räkna ut hur den står sig i förhållande till en limträbalk och i förhållande till de laster som är aktuella.
hej, det är fäktiskt vad vi hade tänkt. jag håller med att jag har försämrat balken (om det fäktiskt är en balk) däremot finns det fortfarande en vägg under. med denna hypotetiska situationen är väggen icke bärande men det får definitivt bära vikt för nu. jag kommer laga det ändå.
om det är en balk, vad har mig förvirrad är att den där lager gips som sitter ovanför. får man bära på gips på det sättet?
frågen är också om man kan lita på balken nog att ta bort väggen under
om det är en balk, vad har mig förvirrad är att den där lager gips som sitter ovanför. får man bära på gips på det sättet?
frågen är också om man kan lita på balken nog att ta bort väggen under
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja det vet jag. Det är bara att den här väggen är byggt lite konstigt. Min sista bild har tagits när man tittar upp mellan glappen vid 'balken'. Där kan man se att de takpaneler (i gips) ligger ovanpå 'balken'. Jag är ingen proffs men har aldrig sett en gips bära så.
Klicka här för att svara