Hej!
Har tilläggsisolerat ett timmerhus med 90mm träfiberisolering. En del av en vägg bestod av plankor pga en tidigare öppning. Har reglat om där för att kunna isolera, så här blir isoleringen 260 mm tjock.

Har blivit avrådd ångbroms/-spärr på själva timmerstommen, men hur gör jag med just detta ställe? Sätta upp en ångbroms bara där eller låta det vara?

ska tillägga att det är ett fritidshus uppvärmt till 12C när vi inte är där.

mvh

Ingen?
Om jag twistar frågan en aning, kan man isolera så tjockt som 260 utan att ha diffusionsspärr/-broms? Inte optimalt energimässigt såklart men finns det risk för fuktproblematik?

S
L Lerhol86 skrev:
Ingen?
Om jag twistar frågan en aning, kan man isolera så tjockt som 260 utan att ha diffusionsspärr/-broms? Inte optimalt energimässigt såklart men finns det risk för fuktproblematik?
sätt ängbroms.

• Gilla
Lerhol86 och 1 till
  • Laddar…
Ok, så inga problem att täcka delar av vägg med ångbroms?

S
Timmerväggen borde bli mer ångtrög än bara isoleringen i regelväggen.

Vad är argumenten för att inte sätta ångbroms på timmerväggen?

Är väggarna vindtäta utifrån?

Det är vindtätt utifrån. Hade också en tanke på att sätta broms överallt men det råd jag fått är att om det är svårt att få bromsen helt tät så kan den kvitta, varpå jag fick ytterligare ett råd att sätta broms bara på det helisolerade området. Råden kommer från byggingenjörer ska sägas.
Men jag får inte ihop det, det låter motsägelsefullt i mina öron.

S
Har du isolerat insida eller utsida?

In- och utsida med 45 träfiber. Hade till en början bara tänkt 90 utsidan, men för att dölja fyrskäringar o reglar som stabiliserar stommen så blev det så

U
Jag hade timmerman på besök för en månad sedan hos oss som förespråkade ångbroms om vi skulle ha isolering.

Vi har dock ett lager fasadtegel och puts på vårt hus så vi kan endast isolera invändigt.

Jag förstår inte helt tanken med att skippa den helt bara för att den blir otät på vissa ställen. Tanken är ju att begränsa mängden luft som kan smita ut, för att inte läcka varm luft (minska uppvärmningen) samt begränsa fukt (som kan skada stommen).
Den ska ju kunna andas åt ett håll så att fukten kan gå in mot bostads-delen igen. Att inte stänga inne fukt som eventuellt kommer igenom i otätheter är ju fördelen med broms jämte mot spärr. Så vad är risken med att sätta det överallt menar dem?
Om tanken är att isolera och minska uppvärmingen så borde ju bromsen hjälpa till en helt del.

Jag är också intresserad av detta eftersom vi eventuellt ska isolera också.

• Gilla
Lerhol86
  • Laddar…
surris
Du bör iaf sätta ångbroms på det området med 260mm isolering.
Resterande så behöver du inte sätta ångbroms men det gör ingen skada av att sätta när du avser att ha det uppvärmt året runt.
Ända skadan är i plånboken ;)

• Gilla
Lerhol86
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag hade timmerman på besök för en månad sedan hos oss som förespråkade ångbroms om vi skulle ha isolering.

Vi har dock ett lager fasadtegel och puts på vårt hus så vi kan endast isolera invändigt.

Jag förstår inte helt tanken med att skippa den helt bara för att den blir otät på vissa ställen. Tanken är ju att begränsa mängden luft som kan smita ut, för att inte läcka varm luft (minska uppvärmningen) samt begränsa fukt (som kan skada stommen).
Den ska ju kunna andas åt ett håll så att fukten kan gå in mot bostads-delen igen. Att inte stänga inne fukt som eventuellt kommer igenom i otätheter är ju fördelen med broms jämte mot spärr. Så vad är risken med att sätta det överallt menar dem?
Om tanken är att isolera och minska uppvärmingen så borde ju bromsen hjälpa till en helt del.

Jag är också intresserad av detta eftersom vi eventuellt ska isolera också.
Är helt med dig i dina tankegångar. Fått råden i all hast så några längre utläggningar har det inte varit. Men om jag tolkade den ene rätt så skulle timmerstommen bli kallare av att ha ångbroms=riskfaktor. Konsekvensen av att inte ha ångbroms överallt kanske är att den fuktiga luften kanske blir mer koncentrerad till vissa ställen? Vad vet jag.. Ringde till Hunton och rådfrågade och de tyckte också att jag utan problem kunde täcka allt (de har väl förvisso intresse av att kränga :)), men det lutar åt detta alternativ just nu

surris surris skrev:
Du bör iaf sätta ångbroms på det området med 260mm isolering.
Resterande så behöver du inte sätta ångbroms men det gör ingen skada av att sätta när du avser att ha det uppvärmt året runt.
Ända skadan är i plånboken ;)
Tack för råden! Låter klokt även om plånboken tar skada

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.