T Tosse skrev:
Hyvla i en spånstomme? Nä! Du lär ändå behöva passbit om du ska kunna öppna luckorna ordentligt!

På ett skåp mot ett 40-skåp och 10 cm passbit på var sida? Eller kan du hitta ett 50-skåp? Om du redan har köpt skåp får du bygga om ett till 50 så att du får plats med passbitar. Men inte genom att hyvla, utan genom att kapa över- under- och bakstycke.
Det blir ju så sjukt mycket extraarbete. Hade varit lättare att bara göra sidan lite tunnare (och även dörren då) och se glad ut. :p

Men det är som du säger säkert dumt att hyvla i spån... :crysmile:

6 mm... :confused:
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Håller på att sätta upp Ikeas Metod-serie längs med en hel vägg, 240 cm lång så det blir fyra stycken 60-skåp.

Detta är en hyresrätt så jag tänkte försöka klara mig utan alltför stora ingrepp och köpte därför den långa skenan som man hänger upp hyllorna på. Huset är från 1890-talet och det renoverades för 5 år sen. Jag gissar att gipsskivorna är från den renoveringen, men vet egentligen inte.

Problemet är att jag hittar inga reglar! Eller jo, jag hittar en regel som troligen är av plåt, då jag inte lyckas dra skruv i den på normalt sätt (och att fästa något i plåt känns väl sådär).

Så nu har jag satt skruv var 25:e cm med vanlig plugg. Och det sitter alltså endast i gipset.

Jag har två funderingar:
- Behöver jag stärka upp med några mollyplug (eller motsvarande)?
- Hur mycket klarar en gipsvägg egentligen? Det kommer att sitta total 4 st 60-skåp på väggen med diverse pärmar och grejer i. Pluggen håller ju säkert, men fixar gipsen vikten? I mina fantasier så spricker hela övre delen av gipsen och allt rasar ner med skena och allt...

(och ja, det är taket som är så snett, jag har mätt med vattenpass tusen gånger)

Tacksam för input!
Skär till ett par gipsbitar. Som du lägger i stålregeln. Sedan är det bara skruva genom gips igen in i väggen. Sitter hårt fast. Har gjort så många gånger
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.