Hej!
Vi har nyligen köpt ett hus från 50-talet med delvis inredd källare. I källaren är det ytterväggar i betong och på insidan är det ett tunt lager spackel, vävtapet från 70-talet och en tät färg.

Tanken är att källaren ska vara inredd så vi kan ha ett extra tv-rum och sovrum där nere.

För att göra det hela lite mer fuktsäkert tänkte vi ta ner tapeterna och ha ett ytskikt som andas, till exempel puts och en genomsläpplig färg. Men att putsa är mycket jobb i förhållande till att bara bredspackla väggarna och måla på det. Är det en bra lösning tycker ni eller ska vi gå all in på puts?

Att det är en riskkontstruktion innebär inte att det är åt helvete. Jag skulle möta fuktighet, leta efter andra skador och titta till ventilationen.

H Hammarfall skrev:
Att det är en riskkontstruktion innebär inte att det är åt helvete. Jag skulle möta fuktighet, leta efter andra skador och titta till ventilationen.
Nej precis. Det är inte någon fukt, det har vi kollat innan köpet. Men vi vill göra om utrymmet och byta de äldre ytskikten av estetiska skäl. Och då är det väl smart att kombinera estetik med funktion liksom

Ska man göra om och "rätt" är det ju att riva ner och putsa om. Jag skulle dock bara konsentrera mig på ytskiktet i detta fall. Jag har putsat flera väggar i källaren och det är inte speciellt roligt.

Men nu är ju inte väggarna putsade utan ful tapet på betong. Frågan är om att spackla och måla väggarna ger likvärdig fukttransport som puts och färg.

Vad har du tänkt spackla med? Vanligt väggspackel är inte aktuellt.

Stefan N Stefan N skrev:
Vad har du tänkt spackla med? Vanligt väggspackel är inte aktuellt.
Det är en anledning till att jag frågar. Varför är inte vanligt väggspackel aktuellt? Och vilken typ av spackel skulle du använda?

T twiden skrev:
Det är en anledning till att jag frågar. Varför är inte vanligt väggspackel aktuellt? Och vilken typ av spackel skulle du använda?
Använd rätt spackel så är det inga problem.
Ardex F5 t.ex. klarar alla tänkbara problem och är lätt att jobba med, kostar dock en del.
Många väggspackel klarar inte fukten (eller potentiella fukten)

T twiden skrev:
Vad landade du i om man får fråga?
Vi håller på med ett liknande projekt i vår källare.

J J Forsberg skrev:

Hej

Anledningen till att man inte spacklar ytterväggar med sandspackel är att de inte andas. Du ska ha något som andas dvs puts och silikatfärg enbart.

ardex F5 som någon nämnde är riktigt dyrt, alldeles för hårt att slipa. De blir inte bra. Och väldigt mycket dyrare än puts.

P
L Lechuza skrev:
Hej

Anledningen till att man inte spacklar ytterväggar med sandspackel är att de inte andas. Du ska ha något som andas dvs puts och silikatfärg enbart.

ardex F5 som någon nämnde är riktigt dyrt, alldeles för hårt att slipa. De blir inte bra. Och väldigt mycket dyrare än puts.
Kan man spackla vanliga innerväggar med vanligt spackel? Alltså innverväggar uppbyggda med reglar och gippskivor. Min källare är välventilerad (ftx) om det nu spelar någon roll.

Johan1975z skrev:
Kan man spackla vanliga innerväggar med vanligt spackel? Alltså innverväggar uppbyggda med reglar och gippskivor. Min källare är välventilerad (ftx) om det nu spelar någon roll.

Ja innerväggar spelar ingen roll

• Gilla
1
  • Laddar…
J J Forsberg skrev:
Hej!
Vi har precis dragit igång projektet och rivit allt som ska bort. De efterforskningar jag gjort visar att den bästa lösningen skulle vara att få bort allt spackel, bättra på putsen och sen köra färg som andas.

Men av praktiska skäl provar vi en annan variant. Såvitt jag kan se så sitter det gamla spacklet lika bra på inner som ytterväggar, eller det släpper i samma omfattning när vi slet ner tapeterna. Eftersom det är ett jättejobb att få bort allt spackel så kommer vi att bättra på bredspacklingen med vanligt sandspackel, måla med rätt färgtyp och hoppas på det bästa. Det värsta som kan hända är att spacklet fläckvis släpper och då får vi väl lösa det längre fram. Men mest troligt blir det inget problem.

Jag tror inte på teorin att spackel skulle stänga inne fukt i väggen. Problemet är att spacklet löses upp och faller av om källarväggen låter för mycket fukt komma in eftersom det inte brinner som puts/betong/cement gör utan torkar som ett lim.

T twiden skrev:
Hej!
Vi har precis dragit igång projektet och rivit allt som ska bort. De efterforskningar jag gjort visar att den bästa lösningen skulle vara att få bort allt spackel, bättra på putsen och sen köra färg som andas.
T twiden skrev:
Hej!

Men av praktiska skäl provar vi en annan variant. Såvitt jag kan se så sitter det gamla spacklet lika bra på inner som ytterväggar, eller det släpper i samma omfattning när vi slet ner tapeterna. Eftersom det är ett jättejobb att få bort allt spackel så kommer vi att bättra på bredspacklingen med vanligt sandspackel, måla med rätt färgtyp och hoppas på det bästa. Det värsta som kan hända är att spacklet fläckvis släpper och då får vi väl lösa det längre fram. Men mest troligt blir det inget problem.

Jag tror inte på teorin att spackel skulle stänga inne fukt i väggen. Problemet är att spacklet löses upp och faller av om källarväggen låter för mycket fukt komma in eftersom det inte brinner som puts/betong/cement gör utan torkar som ett lim.
T twiden skrev:
Hej!

intressant! Tack för utförligt svar :)

L Lechuza skrev:
Hej

F5 är diffusionsöppen så visst andas den, men jag håller med om att det är ett dyrt alternativ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.