Hej.
Har blivit lycklig ägare av en 60-tals villa, står i planeringsstadiet för att renovera en toaletten på nedervåningen. Troligen är den sedan huset byggdes, förutom att väggarna målats och porslinet bytts ut på början av 2000-talet. Har trott att väggarna varit klädda med masonit vilket övre halvan av väggen verkar vara, men för nån vecka sedan skulle jag ta upp ett inspektionshål i rörslitsen upp till övervåningen, och blev överraskad av hur hård skivan var på nederdelen av väggen. När jag väl fått upp hålet kunde jag konstatera att det var en tunn spröd skiva ca 2-3mm tjock som satt mot råsponten, efter en stund började ångesten komma, var det asbest i skivan jag just sågat, skickade iväg ett prov som kom tillbaka negativt. Nu till frågan då jag är nyfiken, är det någon som vet vad detta är för material, det verkar varit nått slags ”system” med färdiga hörnlister och avslut, tror att den från början var färgad röd och inte målad.

Mvh
Närbild på hand som håller en spröd, tunn väggskiva, undersöks för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en tunn, spröd skiva av okänt byggnadsmaterial med synlig råspont i bakgrunden.
Skapa konto
Slitet hörn av en blå vägg med avflagande färg och synliga vita underlager samt hörnlist.
Skapa konto

Det ser ut sm någon variant av Perstorpsskiva, dvs högtryckslaminat.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det ser ut sm någon variant av Perstorpsskiva, dvs högtryckslaminat.
Verkar troligt, tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.