Håller på att sätta upp Ikeas Metod-serie längs med en hel vägg, 240 cm lång så det blir fyra stycken 60-skåp.

Detta är en hyresrätt så jag tänkte försöka klara mig utan alltför stora ingrepp och köpte därför den långa skenan som man hänger upp hyllorna på. Huset är från 1890-talet och det renoverades för 5 år sen. Jag gissar att gipsskivorna är från den renoveringen, men vet egentligen inte.

Problemet är att jag hittar inga reglar! Eller jo, jag hittar en regel som troligen är av plåt, då jag inte lyckas dra skruv i den på normalt sätt (och att fästa något i plåt känns väl sådär).

Så nu har jag satt skruv var 25:e cm med vanlig plugg. Och det sitter alltså endast i gipset.

Jag har två funderingar:
- Behöver jag stärka upp med några mollyplug (eller motsvarande)?
- Hur mycket klarar en gipsvägg egentligen? Det kommer att sitta total 4 st 60-skåp på väggen med diverse pärmar och grejer i. Pluggen håller ju säkert, men fixar gipsen vikten? I mina fantasier så spricker hela övre delen av gipsen och allt rasar ner med skena och allt...

(och ja, det är taket som är så snett, jag har mätt med vattenpass tusen gånger)

Tacksam för input!
 
  • En monterad väggskena och ett upphängt vitt Ikea Metod-skåp på en tapetserad vägg med snett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är snett, så tycker jag det är bättre att följa det sneda, vattenpasset får vila.
I gamla byggnader så finns det ofta plank lite längre in i väggen, har du provat med riktigt lång skruv?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fästa i plåt går utmärkt! Om du inte har självborrande skruv kan du borra ett 2 mm hål först. Sen är det bara att dra i en plåtskruv, eller träskruv.
 
Om huset är byggt på 1890-talet så är väggen antingen en plankvägg, vanligen med spräckpanel, rörning och puts på båda sidor, eller en murad vägg med puts på båda sidor. Gipsskivan är antagligen en quick-fix för att slippa putsa om rummen. Det skulle kunna vara en nyuppsatt regelvägg också, men eftersom du inte hittar några reglar så är det nog inte det.

Lösningen är att borra tillräckligt djupt så att du kan ta reda på hur det förhåller sig. Spräckpanel, rörning och puts plus gips kan lätt bygga 7 cm på djupet.
 
Tack alla för inputen!

Har inget längre än 7 cm här så jag får lösa det i morgon. Det är mycket tomrum bakom gipset... Fattar inte varför man inte sätter plywood bakom om man ändå renoverar?

Ang plåtregel så hittar jag bara en regel på hela väggen, och det är sannolikt plåt. Får se om jag fäster i den, eller hittar den ursprungliga väggen.

Om vi bortser från att hitta reglar, håller gipset om jag fäster det med några mollysar tror ni?
 
Luften bakom gipsen talar för att gipsen har använts för att göra putsade väggar lite planare. Ingen vet hur många skruvar som håller gipsen uppe. Jag skulle satsa på längre skruv.
 
Uppdatering!

Av anledningen "jag är lat och orkar inte hitta något att mäta med" så var jag ner på Byggmax och köpte 12 cm fransk skruv. Det visade sig att den var för kort!

Då följde jag Tosses förslag och borrade ett två mm hål i plåtregeln och fäste en skruv i den. Den bara slirade, så det kändes ju sådär (testade även med en grövre, men det gav samma resultat). Bortsett från plåtregeln sitter det endast två träreglar längst ut vid väggarna, så jag kände att det här inte var helt hundra.

Efter lite mätning visade det sig att luftspalten bakom väggen är mellan 12-13 cm...
Så idag begav jag mig till Verktygsboden och köpte ett gäng 15- och 16-cm skruvar, och de bet mycket riktigt tag i den bakre träväggen! Nu känns det betydligt bättre vad gäller viktfördelning och ev rasrisk. :)

Men (varför är det alltid ett men?) – Väggen var som jag skrev 240 cm bred. Alltså precis lagom för fyra stycken 60-skåp. Om nu väggen hade varit jämn och fin – För det är den inte förstås. Den är nämligen 239,4 cm på sitt smalaste ställe, alltså 6 mm för smal! Och att forcera in något där känns väl sådär bra.

Så nu är min tanke att jag tar ner den ena skåpets vägg till det lokala hyvleriet och ber dem helt enkel hyvla bort 6 mm!

Någon som har gjort detta? Det går ju i värsta fall stärka upp med några skruvar in i väggen (blir mycket hålrenovering av detta rummet när vi flyttar)...
Men visst måste det funka? Det är nära, men Ikea-skruvarna går inte så långt in att det kommer påverkas.
 
  • Fem olika längder av silverfärgade skruvar på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
napzor
  • Laddar…
S
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack alla för inputen!

Har inget längre än 7 cm här så jag får lösa det i morgon. Det är mycket tomrum bakom gipset... Fattar inte varför man inte sätter plywood bakom om man ändå renoverar?

Ang plåtregel så hittar jag bara en regel på hela väggen, och det är sannolikt plåt. Får se om jag fäster i den, eller hittar den ursprungliga väggen.

Om vi bortser från att hitta reglar, håller gipset om jag fäster det med några mollysar tror ni?
billigt att inte sätta plywood
 
Hyvla i en spånstomme? Nä! Du lär ändå behöva passbit om du ska kunna öppna luckorna ordentligt!

På ett skåp mot ett 40-skåp och 10 cm passbit på var sida? Eller kan du hitta ett 50-skåp? Om du redan har köpt skåp får du bygga om ett till 50 så att du får plats med passbitar. Men inte genom att hyvla, utan genom att kapa över- under- och bakstycke.
 
Ett tips:
Ersätt det sista 60-skåpet på ena sidan, där det passar bäst, med ett 40-skåp + en öppen 20-hylla.
20-hyllan är lätt att modifiera till lite smalare.
Och den är kalasbra att ha till lite kokböcker, brickor, skärbrädor och annat.
Så här ungefär:
Öppen hylla med kokböcker och skärbrädor bredvid ljus träskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett tips:
Ersätt det sista 60-skåpet på ena sidan, där det passar bäst, med ett 40-skåp + en öppen 20-hylla.
20-hyllan är lätt att modifiera till lite smalare.
Och den är kalasbra att ha till lite kokböcker, brickor, skärbrädor och annat.
Så här ungefär:
[bild]
känns lite onödigt med kokböcker, brickor, skärbrädor och annat. i ett kontor/sovrum?:rofl:
 
S
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Uppdatering!

Av anledningen "jag är lat och orkar inte hitta något att mäta med" så var jag ner på Byggmax och köpte 12 cm fransk skruv. Det visade sig att den var för kort!

Då följde jag Tosses förslag och borrade ett två mm hål i plåtregeln och fäste en skruv i den. Den bara slirade, så det kändes ju sådär (testade även med en grövre, men det gav samma resultat). Bortsett från plåtregeln sitter det endast två träreglar längst ut vid väggarna, så jag kände att det här inte var helt hundra.

Efter lite mätning visade det sig att luftspalten bakom väggen är mellan 12-13 cm...
Så idag begav jag mig till Verktygsboden och köpte ett gäng 15- och 16-cm skruvar, och de bet mycket riktigt tag i den bakre träväggen! Nu känns det betydligt bättre vad gäller viktfördelning och ev rasrisk. :)

Men (varför är det alltid ett men?) – Väggen var som jag skrev 240 cm bred. Alltså precis lagom för fyra stycken 60-skåp. Om nu väggen hade varit jämn och fin – För det är den inte förstås. Den är nämligen 239,4 cm på sitt smalaste ställe, alltså 6 mm för smal! Och att forcera in något där känns väl sådär bra.

Så nu är min tanke att jag tar ner den ena skåpets vägg till det lokala hyvleriet och ber dem helt enkel hyvla bort 6 mm!

Någon som har gjort detta? Det går ju i värsta fall stärka upp med några skruvar in i väggen (blir mycket hålrenovering av detta rummet när vi flyttar)...
Men visst måste det funka? Det är nära, men Ikea-skruvarna går inte så långt in att det kommer påverkas.
jag tror inte det är många finsnickare som vill köra en stomsida från ikea.
 
SBH skrev:
känns lite onödigt med kokböcker, brickor, skärbrädor och annat. i ett kontor/sovrum
Det har jag missat. Var stod det?
Varför överhuvud taget hänga upp väggskåp om det inte är ett kök.
Enklare att ställa några Billy-hyllor på golvet då.

Men taxeringskalendern, körjournalen och Knasen behöver ju också plats :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det har jag missat. Var stod det?
Varför överhuvud taget hänga upp väggskåp om det inte är ett kök.
Enklare att ställa några Billy-hyllor på golvet då.

Men taxeringskalendern, körjournalen och Knasen behöver ju också plats :)
skåp ovanför säng, skrivbord kanske.
 
Skåp ovanför skrivbord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.