DaErkiman DaErkiman skrev:
Blev denna behandling, och efter en första stor-grillning med tillhörande spill av marinad så verkar det funka. Bara att torka bort och lämnade inga fläckar, dock har det blivit lite svart av värme/sot precis runt grillen.

[bild]

[bild]
Slipade du bänkskiva före? I så fall hur?

Ska just fixa mina

• Obehandlad betongbänkskiva utomhus med inbyggd diskho och vattenkran, bredvid en grill på en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Miranda.A och 3 till
  • Laddar…
Tänkte försöka slipa bort dessa innan jag behandlar iaf. Värt att hyra slipmaskin eller bättre att köpa? Eller går det ?

• Närbild av en ojämn betongyta med små håligheter och defekter som behöver slipas innan behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Petter J skrev:
Uppföljning på vår bänkskiva om någon annan är sugen på betongskiva.
Efter kontakt med återförsäljaren kom vi fram till att det troligen var pga att vi våtslipat (800) efter första strykningen som knottrigheten uppstod. Vi slipade ner allt och gjorde om processen med tre strykningar och nu fungerade det kanon! Det har gått ca två månader och vattnet pärlar sig och hittills har det inte blivit en enda fläck på skivan trots både citron, vinäger och fettstänk.
Tack för bra tråd. Använde ni maskin eller slipade för hand när ni slipade ner bänkskivan igen? Antar att det var med våtslippapper. Vilken dimension eller vad man säger?

Sen undrar jag om ni stryker på behandlingen med pensel, roller eller sprayar? Samt hur länge ni väntar mellan de olika strykningarna?

Hoppas på svar.

Allt gott.

T
Hej, tror jag använde grovlek 40 vanligt slip papper, men med vatten. Behandlade ytan med "stenfix" (obs de har olika sorter) använde gula sidan på disksvampen. Gjorde 3 ggr. ytan mättades mellan behandlingarna.

M MrLanderstedt skrev:
Tänkte försöka slipa bort dessa innan jag behandlar iaf. Värt att hyra slipmaskin eller bättre att köpa? Eller går det ?
Hej MrLanderstedt. Har samma problem, fick du fram en fin yta till slut? Om så, hur gjorde du? Funderar på att ta cirkelslipen och köra ner 2-3 mm. Mvh Henrik

Jag började byta vägg på stugan istället ,

Ringde en firma som inte rekommenderade att vi skulle hyra en ”proffsslip” då den skulle äta upp betongen..

men jag prövade fylla upp hålen med vit epoxy och sen slipar jag med en vanlig excenterslip och vanliga slippapper. Tar lång tid och tycker nog inte de blev så snyggt hittills.

Har köpt hus och fått mer kids så projektet har fått vila.. men ska ut i slutet på sommaren och hoppas jag kan göra klart den då. Funderar på köpa bättre slippapper via Wish. Läste om de i något forum/facebookgrupp. Hör av mig när jag kommit framåt tyvärr kanske inte så mycke hjälp..

• Gilla
HenrikV77
  • Laddar…
M MrLanderstedt skrev:
Jag började byta vägg på stugan istället ,

Ringde en firma som inte rekommenderade att vi skulle hyra en ”proffsslip” då den skulle äta upp betongen..

men jag prövade fylla upp hålen med vit epoxy och sen slipar jag med en vanlig excenterslip och vanliga slippapper. Tar lång tid och tycker nog inte de blev så snyggt hittills.

Har köpt hus och fått mer kids så projektet har fått vila.. men ska ut i slutet på sommaren och hoppas jag kan göra klart den då. Funderar på köpa bättre slippapper via Wish. Läste om de i något forum/facebookgrupp. Hör av mig när jag kommit framåt tyvärr kanske inte så mycke hjälp..
Stort tack för svaret, lycka till med projektet

P Petter J skrev:
Uppföljning på vår bänkskiva om någon annan är sugen på betongskiva.
Efter kontakt med återförsäljaren kom vi fram till att det troligen var pga att vi våtslipat (800) efter första strykningen som knottrigheten uppstod. Vi slipade ner allt och gjorde om processen med tre strykningar och nu fungerade det kanon! Det har gått ca två månader och vattnet pärlar sig och hittills har det inte blivit en enda fläck på skivan trots både citron, vinäger och fettstänk.
Hej, jag letar efter vilken typ av behandling du gjorde här men jag hittar inte. Vilket medel/metod använde du til det här?
Mvh
Jonas

K Krusesson skrev:
Hej, jag letar efter vilken typ av behandling du gjorde här men jag hittar inte. Vilket medel/metod använde du til det här?
Mvh
Jonas
Hej, jag använde mig av detta medel. Nu efter fyra år så måste vi slipa ner och ge det en ny behandling, vilket känns helt ok med tanke på att det är vår köksbänk som vi använder dagligen.

https://www.xlbygg.se/produkt/impre...UBaoyOyUO-L7FiHw1h7OePASly4Q_3PBoCvK8QAvD_BwE

• Gilla
Krusesson
  • Laddar…
D Den ofrivillige snickaren skrev:
Slipade du bänkskiva före? I så fall hur?

Ska just fixa mina

Hur tjock är skivan? Vad har du användt för armering? Och vad använder du där du ska ha hålen?

P Petter J skrev:
Hej, jag använde mig av detta medel. Nu efter fyra år så måste vi slipa ner och ge det en ny behandling, vilket känns helt ok med tanke på att det är vår köksbänk som vi använder dagligen.

[länk]
Uppdatering. Efter att vi börjat slipa rent för att kunna applicera Hey'di Top igen så bestämde vi oss för att vi aldrig ville genomlida det igen. Trots slipmaskin tog det flera timmar då sandpappren satte igen nästan direkt. Vi valde istället bivax och resultatet blev väldigt bra! Visst, det står inte emot citrus lika bra (det blir fläckigt om du inte torkar upp det inom 10 sekunder) men fördelen är att du bara behöver slipa på fläcken lite lätt och sen fylla på med bivax på det utsatta stället så är fläcken borta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.