38 108 läst ·
44 svar
38k läst
44 svar
bygga skyddsrum?
Sida 1 av 3
Funderar lite på detta med skyddsrum av flera skäl.
Finns det skrifter som säger hur dessa ska vara utformade för att överleva ett och annat ont?
Klurade lite på byggt under huset (2meter torpa) men att gräva ner några containrar känns ju enklare men betydligt vekare. kanske om man grävde ner en och tog cement runt den..
Får ju inte spåra ut kostnadsmässigt bara annars har jag för mig någon amerikanare säljer färdiga lösningar, heh..
Finns det skrifter som säger hur dessa ska vara utformade för att överleva ett och annat ont?
Klurade lite på byggt under huset (2meter torpa) men att gräva ner några containrar känns ju enklare men betydligt vekare. kanske om man grävde ner en och tog cement runt den..
Får ju inte spåra ut kostnadsmässigt bara annars har jag för mig någon amerikanare säljer färdiga lösningar, heh..
Vad vore Sverige utan föreskrifter?Yrrol skrev:
http://www.msb.se/Upload/Insats_och...srumsregler/gallande_regler/SkyddsrumSR09.pdf
Jag vet att vissa kommuner sponsrar vissa garagebyggen åt privatpersoner - som blir förklädda skyddsrum och är tänkta att användas vid krigssituation. Det finns många såna utspridda i landet.
Men varför vill du ha ett skyddsrum? Har du en elak fru hehe?
Fråga din kommun om dom sponsrar dej för ett sånt bygge - jag vet att det finns en möjlighet.
Men varför vill du ha ett skyddsrum? Har du en elak fru hehe?
Fråga din kommun om dom sponsrar dej för ett sånt bygge - jag vet att det finns en möjlighet.
Personligen tror jag inte det är betong och armering du behöver lägga krutet på. Gissar att en anläggning som säkerställer att luften du får in är ren från smitta är värt mer än splitterskydd. Men det beror ju på vad du har för farhågor. 
kul att det inte bara är jag som e nojjig över framtiden. 
fyra tunga prylar som får mig att önska bygga ett skyddrum.
en av dom är peak oil nr 2 är kina/asien 3 och 4 spar vi på.
ska man nu spränga i berget eller gjuta i betong??
fyra tunga prylar som får mig att önska bygga ett skyddrum.
en av dom är peak oil nr 2 är kina/asien 3 och 4 spar vi på.
ska man nu spränga i berget eller gjuta i betong??
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Hur ska ditt skyddsrum skydda dig från peak oil? Och vad skulle peak oil röra oss på ett sådant sätt för? Vi har ju inte direkt oljefyndigheter inom våra gränser som vi ligger och lurar på.
Kina/asien? Ja? Ska dom invadera sverige? Från vart? Och varför?
Om det är dessa punkter du vågar bjuda på så vill jag knappt veta vilka 3 och 4 är
.
Utomjordingar och exploderande stjärnor? Tror inte ett skyddsrum skyddar mot sånt. Inte heller mot nedfallande månar.
Om du åtminstone hade sagt "ryssen kommer!" eller liknande så hade det varit mer seriöst
. Dom ligger iaf i närheten och kan rent teoretiskt komma hit. Att kina skulle ta sig över stilla havet, genom usa, över atlanten, genom norge och sen hit, alternativt genom heeeela europa eller genom ryssland, genom finland/balterna och sen över östersjön. Eller kanske genom nordpolen? Eller ska dom borra sig genom jorden "om man gräver en grop......kommer man ut i sverige då?"
.
Tror du hinner bygga ett skyddsrum innan dom kommer hit om du håller ögonen öppna
.
Kina/asien? Ja? Ska dom invadera sverige? Från vart? Och varför?
Om det är dessa punkter du vågar bjuda på så vill jag knappt veta vilka 3 och 4 är
Utomjordingar och exploderande stjärnor? Tror inte ett skyddsrum skyddar mot sånt. Inte heller mot nedfallande månar.
Om du åtminstone hade sagt "ryssen kommer!" eller liknande så hade det varit mer seriöst
Tror du hinner bygga ett skyddsrum innan dom kommer hit om du håller ögonen öppna