Hej,

Vi är i färd med att göra om i vår planlösning. Huset är ett enplans + källare, ena delen byggd -39 och den andra delen tillbyggt -77.

Min fråga är:

Är den vägg som vi ämnar ta ned bärande?

Jag har bifogat en ytterst läcker paint-bild som illustrerar husets layout sett från ovan med lite färger och beskrivning, och ett par bilder på den faktiska bilden.

Väggdelen vi vill ta ned är den med en röd cirkel runt sig och det har ursprungligen varit en av husets gamla ytterväggar. Det har också varit ett fönster i den väggen tidigare.
Som också lite halvt otydligt framgår av bilden (lila pil) så löper takstolarna utmed väggens riktning, dvs. ligger endast en takstol på väggen.

Vi har en firma här som ämnar göra en del av jobbet men rivningen och allt annat enkelt men tidskrävande arbete gör jag själv. Vår projektledare trodde inte att detta var en bärande vägg när han var här och kikade, men det var innan jag exponerade väggen och kunde konstatera hur det såg ut. Vad tror ni?

Tack!

• Enkel ritning över hus med markerad potentiell bärande vägg och riktning på takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis nedriven trävägg i ett hus med exponerade stolpar och en utsikt till ett annat rum med möbler.
    Skapa konto
  • Bild av en delvis rivet innervägg med reglar och kablar, markerat för ombyggnation.
    Skapa konto
S
Har du en sektion? Hur ser takstolarna ut?

S scorp1on skrev:
Har du en sektion? Hur ser takstolarna ut?
Här är en bild som visar takstolarna. Direkt till vänster mer eller mindre är takstolen ovanför väggen det berör, och det är den "nyare" delens takstolarna som främst skildras

• Takstolar synliga i ett vindutrymme med träplankor och synliga strålar i den nyare delen av ett byggnadsprojekt.
    Skapa konto
Det är en plankvägg som har varit en gavelyttervägg. Den är delvis bärande. Det är inga stora laster men den måste avväxlas. Om det finns en golvbjälke (i vindsbjälklaget) närmast den gamla gaveln som är spikad i plankväggen är det egentligen bara plankmängden ovanför öppningen som behöver stöd. Det behövs lite mått och ritningar för att man ska kunna räkna på det. Takstolen kallas för svensk takstol.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är en plankvägg som har varit en gavelyttervägg. Den är delvis bärande. Det är inga stora laster men den måste avväxlas. Om det finns en golvbjälke (i vindsbjälklaget) närmast den gamla gaveln som är spikad i plankväggen är det egentligen bara plankmängden ovanför öppningen som behöver stöd. Det behövs lite mått och ritningar för att man ska kunna räkna på det. Takstolen kallas för svensk takstol.
Hej,

Många tack!
Jag ämnar mig upp imorgon för att ta en kik på hur det ser ut vid takstolen som förefaller vara ovanför väggen i fokus, och tar (förhoppningsvis) gärna bilder som jag infogar här, om du är OK med att kommentera :)

Har för övrigt bifogat ritningar dels avseende den ursprungliga konstruktionen och dels det som berör tillbyggnaden

• Översikt av byggritningar med måttangivelser för ett husprojekt, tagen ovanifrån mot ett bord.
    Skapa konto
  • Arkitektritning med handskrivna mått och anteckningar, inkluderar sektion av tak och väggar för tillbyggnad.
    Skapa konto
  • Gammal handritad byggnadsritning med måttangivelser ligger på ett stenunderlag. Datumstämpel synlig.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av källarplan med markerade rum som garage, hall, panna och hobbyrum. Text och måttangivelser synliga.
    Skapa konto
  • Ritning av en våningsplan med markerade rum som sovrum, vardagsrum och kök, samt detaljer som altan och trappa.
    Skapa konto
  • Handritad sektionsritning av en byggnadsstomme med måttangivelser.
    Skapa konto
J justusandersson skrev:
Hej igen. Nosat runt lite kring väggen, men när jag idag planerade för att ta bort så mycket som möjligt så uppdagade jag att det är ett mellanrum (se bild) vid så gott som alla brädor till balken i taket, med undantaget brädan närmast yttervägg.

Tyder inte det också på minimal eller obefintlig belastning?

• Mellanrum mellan träbrädor och balk i tak, indikerar minimal belastning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.