19 572 läst ·
10 svar
20k läst
10 svar
Fästa ångspärr mot fönster
Det beror helt på hur du gjort väggen. Förklara gärna !
Om du har plasten längst in, innan gips eller annan beklädnad, så är det bara att från insidan fylla utrymmet mellan väggregeln och karmen med tätskum eller plastad drevning.
På ett superisolerat sk. passivhus måste man tejpa även denna del av huset så att det inte blir något ångläckage runt fönsterinfästningen. Då används speciell åldersbeständig tejp.
Om du har plasten längst in, innan gips eller annan beklädnad, så är det bara att från insidan fylla utrymmet mellan väggregeln och karmen med tätskum eller plastad drevning.
På ett superisolerat sk. passivhus måste man tejpa även denna del av huset så att det inte blir något ångläckage runt fönsterinfästningen. Då används speciell åldersbeständig tejp.
Förklarar lite mera:
* Har 45*170 väggreglar som fönstret är fäst i, fönstret är också satt enligt ytterpanelen. Fönstrena är drevade.
* På dessa väggreglar sitter plasten på insidan, och innanför dessa har jag 45*45 och beklädnadsskivor.
Så plasten måste jag nu på något vis fästa mot karmen då...som det är nu ligger den bara där. Kanske ska jag då ta plasten och tejpa den mot karmen? Enligt "traguiden.se" skall man använda någon gummilist här...
Och något passivhus bygger jag inte, dock så ska jag ha ftx ventilation så det bör ju vara hyfsat tätt runt fönstrena.
* Har 45*170 väggreglar som fönstret är fäst i, fönstret är också satt enligt ytterpanelen. Fönstrena är drevade.
* På dessa väggreglar sitter plasten på insidan, och innanför dessa har jag 45*45 och beklädnadsskivor.
Så plasten måste jag nu på något vis fästa mot karmen då...som det är nu ligger den bara där. Kanske ska jag då ta plasten och tejpa den mot karmen? Enligt "traguiden.se" skall man använda någon gummilist här...
Och något passivhus bygger jag inte, dock så ska jag ha ftx ventilation så det bör ju vara hyfsat tätt runt fönstrena.
Vi skar plasten så att den gick att vika in i smygen. Tejpade plasten och sen in i springan mellan karm och reglar. Därefter låser bottningslisten fast plasten i springan och sen fogas det utanpå med en mjukfog... Då blir det helt tätt!
Precis.
Vik plasten och fäst runt reglarna i fönsterhålet.
Dreva fönstret (eller skum). Lämna en 3 cm fritt mot insidan till.
Tryck in en sån där bottningslist av cellplast.
Foga med akrylfog från insida, så det blir tätt mot plasten och mot karmen.
edit:
Det kanske inte är vanlig målarfog som gäller.
Vad är bäst?
Vik plasten och fäst runt reglarna i fönsterhålet.
Dreva fönstret (eller skum). Lämna en 3 cm fritt mot insidan till.
Tryck in en sån där bottningslist av cellplast.
Foga med akrylfog från insida, så det blir tätt mot plasten och mot karmen.
edit:
Det kanske inte är vanlig målarfog som gäller.
Vad är bäst?
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Schysst trådlyft, mitt inlägg var från 2009 
Bottningslisten klämmer fast plastfolien mot regeln, så fogen behöver inte fästa mot plasten egentligen. Det sitter där det ska ändå.
Såhär ser bottningslist för den som undrar, finns i olika dimensioner, en del fabrikat har ett hål i mitten (som makaroner). Jag köpte min från Biltema som åtminstone just då låg bra i pris, hur det är idag vet jag inte.
Välj en diameter som passar springan mellan karm och fönsterhål-

Men en del drar bara ångspärren fram några mm över karmen och tejpar på fönsterkarmen.
Men då kan man inte dreva från bägge håll, och det är stor risk att man pajar ångspärren på insidan medan man drevar utsidan. Tja, å andra sidan kan man ju dreva innan man avslutar med att fästa ångspärren.
Bottningslisten klämmer fast plastfolien mot regeln, så fogen behöver inte fästa mot plasten egentligen. Det sitter där det ska ändå.
Såhär ser bottningslist för den som undrar, finns i olika dimensioner, en del fabrikat har ett hål i mitten (som makaroner). Jag köpte min från Biltema som åtminstone just då låg bra i pris, hur det är idag vet jag inte.
Välj en diameter som passar springan mellan karm och fönsterhål-
Men en del drar bara ångspärren fram några mm över karmen och tejpar på fönsterkarmen.
Men då kan man inte dreva från bägge håll, och det är stor risk att man pajar ångspärren på insidan medan man drevar utsidan. Tja, å andra sidan kan man ju dreva innan man avslutar med att fästa ångspärren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden