Hej!

Bygger innerväggar med lecablock och undrar vad är bäst att göra ovan dörrar. Har pratat med murare som säger lecabalk men verkar vara svårt att få tag på. Dörrarna är 80 cm breda. Är det någon som har tips om hur jag kan göra?

Tack, men tittade på dessa, mina väggar är 150mm breda och då behöver väl balken ha samma mått. Dels var de dyra tyckte jag.

M mossanbo skrev:
Hej!

Bygger innerväggar med lecablock och undrar vad är bäst att göra ovan dörrar. Har pratat med murare som säger lecabalk men verkar vara svårt att få tag på. Dörrarna är 80 cm breda. Är det någon som har tips om hur jag kan göra?
Det går att göra själv, såga/hugg ur 2 lecastenar som ett U sedan armering och betong däri

Tack, det var något sådan jag hade tänkt. Kan jag då inte köpa lecablock som redan är skårade som ett U?

Är det nya innerväggar i ett befintligt rum, eller kommer väggarna bära någon vikt ovanifrån? Om det är det första, så ska bara lecablocken ovanför dörren bära sig själva, och då kan man nog göra som hantverkare gjorde hos en släkting; bara göra en tillfällig ram i dörrhålet och mura lecablocken ovanför dörren som vanligt - de sitter då bara murade i varandra. Sedan kommer de även att vila på dörrkarmen, men det är ingen större vikt i det fallet.

Tack det var ju en bra lösning. Det kommer inte att vila något bärande ovanifrån.

Kommer du åt att fylla uppifrån så blir det ett bra resultat om du lägger en lagom stor järnbalk och bygger en form runt den för att sedan vibba ner betong.
Gjort så själv både i källaren och på garagebygget. Rätt utfört blir det starkare än lecabalkar.

Tack för alla hjälpsamma tips. Det finns ju bra alternativ till dyra färdiga balkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.