P
Är PL400 inte längre lika giftig? Förut var den väl till och med förbjuden att använda på jobb? Nu verkar den mindre farlig än PL600? Titta här: https://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/illbruck-innovationer/valj-ratt-monteringslim/ Under "Miljö & hälsa" får den högst poäng?

Jag ska limma ett furugolv där det inte går att skruva på ca 1kvm och jag har barn som förmodligen kommer vara i närheten och dessutom sova inte långt ifrån sedan. Är det farligt? Bör det undvikas? Eller är den inte längre farlig?

Har läst att trälim ofta är bevisat cancerframkallande - är PL400 det också?

Vänliga hälsningar,

MrZero skrev:
Är PL400 inte längre lika giftig? Förut var den väl till och med förbjuden att använda på jobb? Nu verkar den mindre farlig än PL600? Titta här: [länk] Under "Miljö & hälsa" får den högst poäng?

Jag ska limma ett furugolv där det inte går att skruva på ca 1kvm och jag har barn som förmodligen kommer vara i närheten och dessutom sova inte långt ifrån sedan. Är det farligt? Bör det undvikas? Eller är den inte längre farlig?

Har läst att trälim ofta är bevisat cancerframkallande - är PL400 det också?

Vänliga hälsningar,
Besvarar inte din fråga men varför skulle ett ämne som du inte ens kommer i kontakt med vara skadligt?

Möjligtvis radioaktivitet kan tränga igenom, varken gift eller asbest.

Så länge du använder limmet till de användningsområden som det är avsett för och använder det enligt anvisningarna behöver du inte oroa dig.

Skulle limmet vara farligt på riktigt skulle det inte få säljas.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
PL400 är helt ofarligt. I mitt tidigare liv som Timmerman/Snickare körde vi med det nästan dagligen ... än så länge (25 år sedan) så har jag inga sakdor av det ... vad jag vet :)
Kör med plasthandskar om du är orolig, utmärkt att limma ett furugolv med.

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.