Hej Jag skall efter isolera min yttervägg från utsidan och har har nu plockat ned den gamla fasaden helt ned till timmerstommen och ska bygge upp igjen för att avsluta med liggande panel.

Min fråga är som följer.
Bifogad har jag ritet inn två alternativ för hur göra.
  • Alternativ 1:
1: Regler 45x45 monterad STÅENDE direkt på timmerstommen.
2: Isolation mellan regeln
3: Vindskydd ovanpå isolationen
4: Spikläkt 28x45 monterad stående rakt ovanpå 45x45 reglar
5: Liggande panel utanpå spiklekt

  • Alternativ 2:
1: Regler 45x45 monterat LIGGENDE direkt på timmerstommen.
2: Isolation mellan regeln
3: Vindskydd
4: Spikläkt 34x70 monterat stående rakt över liggande 45x45 reglar.
5: Liggande panel utanpå spiklekt

Någon som kan tipse hur jag ska göra?

På förhand tack. Mvh Espen
 
  • Två schematiska ritningar av ytterväggsisolering, Alternativ 1 och 2 med reglar och spikläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rickard.
Jag hade gjort alternativ 1, måste vara enklare att få väggen någorlunda rak och fin så.
 
  • Gilla
Espen64
  • Laddar…
EddieHansson
Ska du inte lägga mer än 45mm?

Oavsett är alternativ bättre för spikarna har då regel rakt igenom (45+28).
 
  • Gilla
Espen64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.