F fribygg skrev:
Jag tror att en form i råspont med trekantslist i hörnen hopdragen med tex gängstång håller till alla 38 gjutningarna, men frågan är om det inte vore bättre att beställa en delbar plåt form på närmaste plåtslageri?
Det vore absolut ett alternativ beroende på kostnad. Är det inte större risk att det fastnar i plåten än med trä? Eller det kanske kvittar iomed rapsoljan?

Jag hade tänkt göra formen med OSB-skivor, är råspont mer rekommenderat?
 
E ElecTriX skrev:
Det vore absolut ett alternativ beroende på kostnad. Är det inte större risk att det fastnar i plåten än med trä? Eller det kanske kvittar iomed rapsoljan?

Jag hade tänkt göra formen med OSB-skivor, är råspont mer rekommenderat?
Det släpper lättare från släta plåtformar utan en massa onödiga detaljer, formpyfa är väl det bästa om du ska ha trämtrl och inte behöver/önskar livet som formbrädorna ger till gjutningen.
OSB är ett billigt substitut såvitt jag vet och passar bäst att täcka golv med under byggtiden
 
B
E ElecTriX skrev:
Det vore absolut ett alternativ beroende på kostnad. Är det inte större risk att det fastnar i plåten än med trä? Eller det kanske kvittar iomed rapsoljan?

Jag hade tänkt göra formen med OSB-skivor, är råspont mer rekommenderat?
Ska man använda samma form väldigt många gånger, så skulle jag rekommendera formplyfa.

https://www.byggmax.se/formplywood

Jag kan tycka råspont är lite mer formstabilt än osb, men det beror väl på höjd på formen, hur tjock osb man väljer med mera, samt hur man förstärker den, för att den ska hålla ihop. Jag har gjutit med båda materialen med bra resultat. 20cm hög form är ju ganska beskedliga sidokrafter på.
 
B BSOD skrev:
Ska man använda samma form väldigt många gånger, så skulle jag rekommendera formplyfa.

[länk]

Jag kan tycka råspont är lite mer formstabilt än osb, men det beror väl på höjd på formen, hur tjock osb man väljer med mera, samt hur man förstärker den, för att den ska hålla ihop. Jag har gjutit med båda materialen med bra resultat. 20cm hög form är ju ganska beskedliga sidokrafter på.
Varför inte bygga formen stadig och gjuta pelarna stående? Att resa och hantera de där pelarna för hand efteråt verkar onödigt tungt
 
B
F fribygg skrev:
Varför inte bygga formen stadig och gjuta pelarna stående? Att resa och hantera de där pelarna för hand efteråt verkar onödigt tungt
Relevant fråga, jag föredrar också att gjuta på plats.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.