Hej

Har ett vridbart väggfäste enl bilden och en 32" tv som väger ~4,5kg
Skall upp på en gipsvägg, okänt om det är 1 eller 2 gips eller om den kan sättar där regel finns.
Är det dumt att ens försöka, eller kan det hålla med 2 mollys?

-/Christian
Svart väggfäste för TV med justerbara armar och flera fästhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade i första hand försökt få 1 skruv i en regel och sedan 3 Molly! I annat fall 4 Molly.

Hur långt ut skall armen kunna dras med skärmen på?
Viktigt att veta vilket hävmoment det kommer att bli.

Ta reda på om det är enkel eller dubbelgips! In med en liten mejsel i väggen å kolla!

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Träff regler eller Mollys kommer fungera bra.
Ta bara reda på om det är enkel eller dubbelgips för att ta rätt längd på skruv

K
Mät och markera vart du vill ha fästet, borra ut ett hål. Om du inte har regelsökare så borra först med liten 3mm borr för att se om det är regel bakom. Sedan 9mm borr för M5 expandera. Då ser du om det är enkel eller dubbelgips. Köp därefter minst M5 gipsexpander. Funkar bra med fyra expander, svaga punkten kommer inte bli järnet utan att gipset lossnar som en kaka om det gått någon spricka eller något barn hänger sig i tvn...

K
T TheGame skrev:
Träff regler eller Mollys kommer fungera bra.
Ta bara reda på om det är enkel eller dubbelgips för att ta rätt längd på skruv
Finns olika längder även inbördes för enkel eller dubbelexpander. Det är själva pluggen som skiljer för E eller D

En god vän till mig satte sitt stativ på en tjock spånskiva för att få flera fästpunkter/fördela ut vikten över ett större område

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
K kniv skrev:
Finns olika längder även inbördes för enkel eller dubbelexpander. Det är själva pluggen som skiljer för E eller D
Det var vad jag menade men kanske var otydlig

K
T TheGame skrev:
Det var vad jag menade men kanske var otydlig
Ja, eftersom skruv och plugg är två olika saker. Som att kalla ett päron för äpple

K kniv skrev:
Ja, eftersom skruv och plugg är två olika saker. Som att kalla ett päron för äpple
Jag syftade på mollyskruvarna där är pluggen och skruv i ett.

K
T TheGame skrev:
Jag syftade på mollyskruvarna där är pluggen och skruv i ett.
Skruvarna är vanliga M-skruvar, kan köpas löst och användas till pluggen, säljs tillsammans för smidighetens skull. Längden på skruven kan variera, och bör så göra beroende på tjockleken på det ämne som ska fästas. Du skrev att längden på skruven beror på om det är enkel eller dubbelgips, när det i själva verket är pluggen som är starkt beroende av det. Går bra att ta en skruv från enkelplugg och sätta i dubbelpluggen, bara pluggen fått expandera något på baksidan. Släpp det nu och inse bara att det var lite otydligt inlägg och det tydliggjordes senare, inget mer än så.

• Gilla
DahlEricsson1000
  • Laddar…
K kniv skrev:
Skruvarna är vanliga M-skruvar, kan köpas löst och användas till pluggen, säljs tillsammans för smidighetens skull. Längden på skruven kan variera, och bör så göra beroende på tjockleken på det ämne som ska fästas. Du skrev att längden på skruven beror på om det är enkel eller dubbelgips, när det i själva verket är pluggen som är starkt beroende av det. Går bra att ta en skruv från enkelplugg och sätta i dubbelpluggen, bara pluggen fått expandera något på baksidan. Släpp det nu och inse bara att det var lite otydligt inlägg och det tydliggjordes senare, inget mer än så.
Haha ja det var ett sätt att skriva en Wall of text och sen säga "släpp det nu" till den man skriver till.
Men men jag ber om ursäkt till TS om denne inte förstog.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.