Byggahus.se

Reparera stolpar som ruttnat på uterum

301 läst  1 svar

1. R
    Medlem Nivå 2
    Hejsan alla!

En vän till mig har ett fint uterum (10 år gammalt), där vissa stolpar har ruttnat pga vatten i nederkant. De står direkt på betongplattan, ingen asfaltspapp under.

Vilket fel tror ni är det avgörande varför det blivit såhär?
    Hur tycker ni man ska reparera det? Ska man byta hela stolpen, en bit, eller vad gör man?

Tack på förhand!

2. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Trä är skapat för att suga upp fukt i längsled. Det är ju så en tall på 30m kan grönska ända längst uppe i toppen. Det kommer träet att fortsätta med även när det blivit till byggvirke.

Alltså måste man dels isolera ändträ från fukt, dels hindra att fukten kommer i kontakt med ändträet överhuvudtaget.

Det förstnämnda sköter t ex syllpapp, eller gummilist om det är hög belastning. Färg kan också ha den effekten, men jag skriver ”kan” eftersom det är väldigt svårt att få det helt tätt. Dessutom — använder man fel (på resten av träet också) kan det bli för tätt, så att fuktigheten i träet stängs inne, så att det ruttnar av den anledningen.
    Att ställa ändträ på betong utan något emellan är att be om problem, även inomhus, för träet suger faktiskt upp fukten även ur betongen, tro det eller ej.

Det senare beror helt på hur där ser ut. Bra dränering och avrinning är förstås A och O; blir det vatten stående där t ex?
    Edit: Nu inser jag ju att där sitter en lövavskiljare precis där det ruttnat. Stor sannolikhet att det alltför ofta skvalpat över därifrån, så att fuktbelastningen ökat just där!

Om stolpen har någon form av bärande funktion är det givetvis så att den ska bytas ut. Om inte, så kan du kapa den bit som är rutten med ett multiverktyg och sen sala in en ny bit trä. Det kräver stor noggrannhet om det ska bli snyggt, men med lite lim, slipning och målning så kan det bli bra. Köp då först en enkel fuktmätare och kolla hur högt i träet som fukten gått upp, så du får bort tillräckligt. Trä brukar anses ”torrt” vid en fukthalt runt 11%.

Redigerat