Hej. Jag har två valv som jag skulle vilja göra fyrkantiga. Väggen är i ganska porösa block (lättbetong?). Frågan är om det går att göra urtaget med en vinkelslip och använda diamantskiva eller om jag bör skaffa en tigersåg med blad för lättbetong?

• Två valvbågade öppningar i en vägg under renovering med synligt kök i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arga ingenjörn
  • Laddar…
L LjLindgren skrev:
Hej. Jag har två valv som jag skulle vilja göra fyrkantiga. Väggen är i ganska porösa block (lättbetong?). Frågan är om det går att göra urtaget med en vinkelslip och använda diamantskiva eller om jag bör skaffa en tigersåg med blad för lättbetong?
Det går väl också bra med en gammal fogsvans. Vinkelslip sprider onödigt mycket damm inomhus.

• Gilla
multix och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Letar du inte aktivt efter en anledning att köpa tigersåg så kan du köpa bacos lättbetongsåg, är det riktig lättbetong eller porösa murstenar är det rätt enkelt att såga.

Vinkelslip skulle jag inte använda.

• Gilla
Riggvägen och 1 till
  • Laddar…
Precis som tidigare svarats, en fogsvans brukar fungera om det är lättbetong. Vinkelslipen dammar nå grönjävulskt. Det kan eventuellt finnas tunna armeringsjärn på vissa platser men de går att ta med en järnsåg eller lite snabbt med vinkelslipen.

• Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
Tack för tipsen! Visade sig att det gick utmärkt med en helt vanlig fogsvans från Biltema!

• En öppning i en vägg som verkar ha sågats upp med en fogsvans, med utsikt mot ett kök.
    Skapa konto
  • Gilla
multix och 4 till
  • Laddar…
Kanoners. Tolkar det som att du inte stötte på några armeringsjärn alls då?

Finns det någon anledning till att du har sparat mittenpelaren?

• Gilla
kizen
  • Laddar…
Bara ett, ganska tunt och var lätt att ta med bågfilen.

egentligen inte, förstår att väggen inte är bärande men orolig för om den ändå fyller någon slags stabiliserande funktion. Så ren feghet är anledningen till att den är kvar.

• Gilla
it-snubben
  • Laddar…
L LjLindgren skrev:
Tack för tipsen! Visade sig att det gick utmärkt med en helt vanlig fogsvans från Biltema!
Det ser ut som att det blev ett par öl för att fira det lyckade resultatet också, eller är det bara fotot (och inte du) som ligger på sidan?

Snyggt jobbat i alla fall.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Düsseldorff
it-snubben it-snubben skrev:
Precis som tidigare svarats, en fogsvans brukar fungera om det är lättbetong. Vinkelslipen dammar nå grönjävulskt. Det kan eventuellt finnas tunna armeringsjärn på vissa platser men de går att ta med en järnsåg eller lite snabbt med vinkelslipen.
"Grönjävulskt" som kraftuttryck har jag nog aldrig hört tidigare. Utveckla gärna!

pacman42 pacman42 skrev:
Det ser ut som att det blev ett par öl för att fira det lyckade resultatet också, eller är det bara fotot (och inte du) som ligger på sidan?

Snyggt jobbat i alla fall.
haha, det blev det faktiskt! Men bilden togs innan ölen inmundigades så den liggande bilden saknar samband med intaget av pilsnerdyck.

• Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Får väl dela med mig av en bild på det färdiga resultatet med

• Renoverat kök med grön halvvägg, vit inredning och en person i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
kuwi och 6 till
  • Laddar…
L LjLindgren skrev:
Får väl dela med mig av en bild på det färdiga resultatet med
Snyggt. Imponerande att ni har fått till det där på endast några dagar också. Tummen upp.

it-snubben it-snubben skrev:
Snyggt. Imponerande att ni har fått till det där på endast några dagar också. Tummen upp.
Tack! Hade egentligen lovat att det skulle vara klart till julafton men missade med en dag. Är relativt ny husägare och tycker - än så länge - att det är ganska kul att fixa med saker. Skön kontrast till mitt jobb och få göra något mer konkret och påtagligt

jasmejna
Halloj! Snyggt jobb. Undrar hur du fäste fodret/listerna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.