Hej. Jag har två valv som jag skulle vilja göra fyrkantiga. Väggen är i ganska porösa block (lättbetong?). Frågan är om det går att göra urtaget med en vinkelslip och använda diamantskiva eller om jag bör skaffa en tigersåg med blad för lättbetong?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det går väl också bra med en gammal fogsvans. Vinkelslip sprider onödigt mycket damm inomhus.L LjLindgren skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Letar du inte aktivt efter en anledning att köpa tigersåg så kan du köpa bacos lättbetongsåg, är det riktig lättbetong eller porösa murstenar är det rätt enkelt att såga.
Vinkelslip skulle jag inte använda.
Vinkelslip skulle jag inte använda.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Precis som tidigare svarats, en fogsvans brukar fungera om det är lättbetong. Vinkelslipen dammar nå grönjävulskt. Det kan eventuellt finnas tunna armeringsjärn på vissa platser men de går att ta med en järnsåg eller lite snabbt med vinkelslipen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Kanoners. Tolkar det som att du inte stötte på några armeringsjärn alls då?
Finns det någon anledning till att du har sparat mittenpelaren?
Finns det någon anledning till att du har sparat mittenpelaren?
Bara ett, ganska tunt och var lätt att ta med bågfilen.
egentligen inte, förstår att väggen inte är bärande men orolig för om den ändå fyller någon slags stabiliserande funktion. Så ren feghet är anledningen till att den är kvar.
egentligen inte, förstår att väggen inte är bärande men orolig för om den ändå fyller någon slags stabiliserande funktion. Så ren feghet är anledningen till att den är kvar.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 140 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 140 inlägg
"Grönjävulskt" som kraftuttryck har jag nog aldrig hört tidigare. Utveckla gärna!it-snubben skrev:
haha, det blev det faktiskt! Men bilden togs innan ölen inmundigades så den liggande bilden saknar samband med intaget av pilsnerdyck.pacman42 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Tack! Hade egentligen lovat att det skulle vara klart till julafton men missade med en dag. Är relativt ny husägare och tycker - än så länge - att det är ganska kul att fixa med saker. Skön kontrast till mitt jobb och få göra något mer konkret och påtagligtit-snubben skrev:
Klicka här för att svara