Hej.
Reser ett hus som har totalt 240mm isolering i ytterväggarna.
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-bb-6w-backbox/bwbb6w/
Är det ett problem att sätta två sådana i yttervägg?
Googlande säger att dom är 8,5 cm djupa och sätter dom på osb så det är cirka 7,5 cm isolering jag kommer behöva gröpas ur. Det ger 16,5cm isolering kvar utåt, räcker det?
Ser givetvis till att tätskiktet hålls tätt.
Reser ett hus som har totalt 240mm isolering i ytterväggarna.
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-bb-6w-backbox/bwbb6w/
Är det ett problem att sätta två sådana i yttervägg?
Googlande säger att dom är 8,5 cm djupa och sätter dom på osb så det är cirka 7,5 cm isolering jag kommer behöva gröpas ur. Det ger 16,5cm isolering kvar utåt, räcker det?
Ser givetvis till att tätskiktet hålls tätt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Det är troligen inga problem, dom är väl inte så stora så det blir bara en liten yta på väggen som har lite mindre isolering...B bassebus skrev:Hej.
Reser ett hus som har totalt 240mm isolering i ytterväggarna.
[länk]
Är det ett problem att sätta två sådana i yttervägg?
Googlande säger att dom är 8,5 cm djupa och sätter dom på osb så det är cirka 7,5 cm isolering jag kommer behöva gröpas ur. Det ger 16,5cm isolering kvar utåt, räcker det?
Ser givetvis till att tätskiktet hålls tätt.
På totalen kommer det förstås öka värmeläckaget något, men det torde inte bli några kallras eller sådant.
Den är djupare än så 136mm, https://www.bowers-wilkins-custom-id.com/wp-content/uploads/2016/03/BB-6C.pdfB bassebus skrev:
Strunta då i backboxen så bygger själva högtalaren mindre. Dess uppgift är bara att skapa ett tätt utrymme mot rummet och kompensera för brutet tätskikt utåt. Bygger du nytt kan du ju lika gärna bara skapa en fördjupning avpassad för högtalaren i isoleringen och täta den.B bassebus skrev:
Det jag är orad för är kodens inne i boxen. Jag antar att om det vore helt oisolerat utåt så bör ju boxen i plåt bli kall på vintern och sen då kondensera mot varm luft inne.klaskarlsson skrev:
Men jag hoppas att isoleringen som blir kvar utanför är bra nog för att undvika detta?
Det är två olika boxar, den du har länkat är 6C och används främst för takhögtalare som är djupare.H hapazard skrev:
Här är dokumentet för 6W:
https://www.bowers-wilkins-custom-id.com/wp-content/uploads/2016/03/BB-W6.pdf
Det är alltså något i denna storleken som ska in:
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-cwm362-in-wall-hogtalare/bwcwm362wh/
Ok, jag behöver alltså inte vara oroad över att det blir nån typ av gnistor/kortslutning/whatever från högtalaren som kan leda till brand i väggen?H hapazard skrev:
Jag tänker att utan en box så är det nog oundvikligt att högtalaren kommer "ligga emot" tätskiktsplasten.
Boxen kan jag få tag på för ~950:- från tyskland, frågan är om det är värt tiden att mecka en egen lösning.
Nu vet jag inte vad du tänkt sätta i dessa lådor men duger det inte med ett par
Klipsch AW-650 under taköverhänget?
Edit: Jag kanske missförstod och du inte alls ville ha högtalarna på utsidan utan enbart förtydligade att det rörde sig om en yttervägg för isoleringsfrågan.
Klipsch AW-650 under taköverhänget?
Edit: Jag kanske missförstod och du inte alls ville ha högtalarna på utsidan utan enbart förtydligade att det rörde sig om en yttervägg för isoleringsfrågan.
Redigerat:
Brandskyddet i boxen är inte tänkt för att hindra brand från högtalaren från att sprida sig, utan kompensera för att brandväggen mellan rum (innervägg/bjälklag) bryts.B bassebus skrev:Det jag är orad för är kodens inne i boxen. Jag antar att om det vore helt oisolerat utåt så bör ju boxen i plåt bli kall på vintern och sen då kondensera mot varm luft inne.
Men jag hoppas att isoleringen som blir kvar utanför är bra nog för att undvika detta?
Det är två olika boxar, den du har länkat är 6C och används främst för takhögtalare som är djupare.
Här är dokumentet för 6W:
[länk]
Det är alltså något i denna storleken som ska in:
[länk]
Ok, jag behöver alltså inte vara oroad över att det blir nån typ av gnistor/kortslutning/whatever från högtalaren som kan leda till brand i väggen?
Jag tänker att utan en box så är det nog oundvikligt att högtalaren kommer "ligga emot" tätskiktsplasten.
Boxen kan jag få tag på för ~950:- från tyskland, frågan är om det är värt tiden att mecka en egen lösning.
Högtalarna är ju passiva, hur ofta ses dessa brinna? (Har själv letat efter aktiv subwoofer för inbyggnad, men verkar knappt inte finnas just pga att man inte vill bygga in ett slutsteg som alltid är igång).
Är du ändå orolig kan du ju lägga lite glasfiberisolering mellan högtalare och ångspärr.
Men är kostar de bara 950 och inte bygger så mycket kan det ju vara enklare att köpa backbox. De är ju även isolerade på insidan så du kan ju räkna med lite högre isolering.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Med 16 cm isolering kvar skulle jag inte oroa mig för kondens alls. Möjligen om det är 16mm, men även det brukar räcka (det är vad jag har på vissa ställen i vår campervan, som dessutom då har en utsida av plåt.)B bassebus skrev:Det jag är orad för är kodens inne i boxen. Jag antar att om det vore helt oisolerat utåt så bör ju boxen i plåt bli kall på vintern och sen då kondensera mot varm luft inne.
Men jag hoppas att isoleringen som blir kvar utanför är bra nog för att undvika detta?
Det är två olika boxar, den du har länkat är 6C och används främst för takhögtalare som är djupare.
Här är dokumentet för 6W:
[länk]
Det är alltså något i denna storleken som ska in:
[länk]
Ok, jag behöver alltså inte vara oroad över att det blir nån typ av gnistor/kortslutning/whatever från högtalaren som kan leda till brand i väggen?
Jag tänker att utan en box så är det nog oundvikligt att högtalaren kommer "ligga emot" tätskiktsplasten.
Boxen kan jag få tag på för ~950:- från tyskland, frågan är om det är värt tiden att mecka en egen lösning.
Du har inget installationsskikt? Jag har ett par CMW7.5 som är aningen djupare i yttervägg. Med osb+gips och 45 mm installationsskikt saknades bara 2-3 cm så jag struntade i att gröpa ur innanför tätskiktet där det ligger 180 mm lösull. Inte märkt av några problem än så länge förutom att det läcker lite ljud genom ytterväggen när man spelar högt. 
Har du något installationsutrymmen innanför tätskiktet, eller sitter tätskiktet direkt vid innerväggskivorna.
Jag har lite mer isolering 200+100mm. Så jag fick in mina högtalare innan tätskiktet. Jag gjorde dock egna enkla lådor av MDF. sidor+bakstycke lät väggen med OSB agera front baffel, precis som BW gör.
Tog ett par timmar totalt. Bättre än metall backbox, och nästan ingen kostnad. Någon form av låda behövs, framför allt som du själv var inne på för att inte trycka mot plasten. Börjar den vibrera med högtalaren, så blir hela väggen ett membran.
Jag har lite mer isolering 200+100mm. Så jag fick in mina högtalare innan tätskiktet. Jag gjorde dock egna enkla lådor av MDF. sidor+bakstycke lät väggen med OSB agera front baffel, precis som BW gör.
Tog ett par timmar totalt. Bättre än metall backbox, och nästan ingen kostnad. Någon form av låda behövs, framför allt som du själv var inne på för att inte trycka mot plasten. Börjar den vibrera med högtalaren, så blir hela väggen ett membran.
Temperaturen inne i lådan kommer vara nästan samma som inne i rummet då själva högtalaren inte isolerar så mycket jämfört med återstående isolering i väggen och det är när temperaturen går under daggpunkten som det blir kondens, blir bara lite ökat energiflöde genom väggen när den termiska resistansen går ner i väggen du har fortfarande samma temperaturdifferens mellan insida och utsida och då du har merparten av din termiska resistans i väggen och väldigt lite i högtalaren kommer temperaturen inte gå ner så mycket i lådan.
Då du kommer gå genom diffusionsspärren kan det vara bra att försöka sluta så tätt som möjligt med din låda, den verkar iaf vara diffusionstät i sig vilket är bra.
Jag har byggt in inplastade (diffusionstätning) spånskive-lådor i taket för framtida högtalare som tagit bort 1/3 av isoleringen på vinden lokalt, vilket är en snarlik situation, just nu är de bakom gipset och oanvända men har inte sett något spår av fukt där under flera år som de varit där.
Då du kommer gå genom diffusionsspärren kan det vara bra att försöka sluta så tätt som möjligt med din låda, den verkar iaf vara diffusionstät i sig vilket är bra.
Jag har byggt in inplastade (diffusionstätning) spånskive-lådor i taket för framtida högtalare som tagit bort 1/3 av isoleringen på vinden lokalt, vilket är en snarlik situation, just nu är de bakom gipset och oanvända men har inte sett något spår av fukt där under flera år som de varit där.
Tack för alla svar!
Jag har en 45mm regel som installationsutrymme, sen kommer plasten, sen 195mm mer isolering.
Jag tänkte alltså skära upp plasten, gröpa ut det som behövs, sen tejpa dit en ny plast som blir som en ficka.
Tror jag kör på förslaget som Mojjen sa och köra på MDF.
Behöver jag ta höjd för att få in någon typ av isolering i lådan likt B&W's egna boxar har, eller är det onödigt i detta fall?
Jag har en 45mm regel som installationsutrymme, sen kommer plasten, sen 195mm mer isolering.
Jag tänkte alltså skära upp plasten, gröpa ut det som behövs, sen tejpa dit en ny plast som blir som en ficka.
Tror jag kör på förslaget som Mojjen sa och köra på MDF.
Behöver jag ta höjd för att få in någon typ av isolering i lådan likt B&W's egna boxar har, eller är det onödigt i detta fall?
däm-pull i lådorna är bra för ljudet, men om det isolerar för mycket riskerar du att flytta in daggpunkten innanför lådan och din utökade diffusionsspärr och därmed riskera fukt i lådan (om inte framsidan av lådan inkl högtalaren även den är helt tät)
Tänkte kolla innan jag gör något dumt. Se bifogad bild.
Tanken är alltså att
1) skära upp plasten
2) gröpa ur 3cm isolering
3) sätta en ny plast som går in i hålet som blivit och tejpa tätt
4) sätta dit lådan.
Installstionsutrymmet har 45mm isolering så det är alltså 195mm isolering kvar utåt. Efter utgröpning av 30mm har jag alltså 165mm isolering kvar bakom lådan utåt, räcker det?
Tack!
Tanken är alltså att
1) skära upp plasten
2) gröpa ur 3cm isolering
3) sätta en ny plast som går in i hålet som blivit och tejpa tätt
4) sätta dit lådan.
Installstionsutrymmet har 45mm isolering så det är alltså 195mm isolering kvar utåt. Efter utgröpning av 30mm har jag alltså 165mm isolering kvar bakom lådan utåt, räcker det?
Tack!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Attgröpa ur 30mm på en så liten bit kommer inte påverka i stort.B bassebus skrev:Tänkte kolla innan jag gör något dumt. Se bifogad bild.
Tanken är alltså att
1) skära upp plasten
2) gröpa ur 3cm isolering
3) sätta en ny plast som går in i hålet som blivit och tejpa tätt
4) sätta dit lådan.
Installstionsutrymmet har 45mm isolering så det är alltså 195mm isolering kvar utåt. Efter utgröpning av 30mm har jag alltså 165mm isolering kvar bakom lådan utåt, räcker det?
Tack!
Se till att du får ångspärren tät bara, med riktig tejp som håller över tid, inte ngn "silvertejp"
Mjo tepningen har jag koll på, har gått åt 12 rullar hittillsklaskarlsson skrev:
Det jag oroar mig för är inte ytan, utan att man kanske går under någon ”kritisk gräns” i tjocklek av isolering eller förstör genom att flytta ångspärren så att det börjar bildas kondens i väggen som sen orsakar fuktskada….?
