Nyinflyttade sedan ett år tillbaka i ett 1800-talshus som utsatts för 1960-talets sedvanliga försköning med eternitfasad och nu misstänker jag även att tvättstugans innerväggar och tak är klädda med detsamma. Skivorna är tjockt övermålade vilket inte gjort mig misstänksam tidigare, men nu när diverse el/rörarbeten gjorts i rummet så ser det verkligen ut som asbest har spruckit och flagat av.

Ska i nästa vecka ta prover och skicka in för analys för definitivt besked.

Men, förutsatt att det är eternit, vad är rimligt att göra i detta scenario? I rummet finns husets jordfelsbrytare, VA går in där osv alltså finns en mängd kablar och infästningar som behöver lyftas bort vid ev rivning av skivorna. Vilket känns aningen övermäktigt och dyrt.. men att låta det vara kvar känns inte bra då håltagningar mm kommer vara oundvikligt framöver.

Om saneringsfirma anlitas, hur ska de hantera detta med el och VA?

Vad kan en rimlig kostnad vara för sanering? Ca 5 kvm stort rum och 2.30 i tak.

Varför inte bara låta det vara kvar?
På med slät glasfiberväv och måla.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför inte bara låta det vara kvar?
På med slät glasfiberväv och måla.
Jo det alternativet finns men problemet kvarstår ju då att nya håltagningar i väggar/tak i detta rum kommer behöva ske i närtid och framtid. Nya elkablar, nya rördragningar osv då huset är under renovering och rummet är centralen för dessa funktioner.

Av den anledningen verkar en sanering vara det bästa.

Jag förstår inte varför man skulle klä en hel tvättstuga med eternit. Jag känner inte heller någon som kan se med blotta ögat om ett material innehåller asbest eller inte.

Avvakta testet. Om det visar på asbest, börja fundera över det här då.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur stora framtida håltagningar pratar vi om, och är det något ni gör själv eller något som hantverkare kommer att utsättas för? Man ramlar inte ihop och dör av att som hemmafixare t.ex. borra några hål för att sätta upp en hylla. Asbest är framförallt ett problem för folk som jobbar med att riva runt i det regelbundet. Inte ens våra elektriker brydde sig när de bytte lysrörsarmatur i pannrummet.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jag förstår inte varför man skulle klä en hel tvättstuga med eternit. Jag känner inte heller någon som kan se med blotta ögat om ett material innehåller asbest eller inte.

Avvakta testet. Om det visar på asbest, börja fundera över det här då.
Har också svårt att förstå det, inte minst då pannrummet är i rummet intill, men sannolikt har det väl kokats tvätt tidigare därav brandrisk.

Jag arbetar inom arkitekturbranschen och stöter ofta på eternit i olika former, därför har jag ganska god koll på på det kan se ut. Men i just detta fallet är det lite svårbedömt. Dock ser de skadade partierna verkligen ut som eternit och då det satts upp på fasaden så har det onekligen funnits tillgång till det i huset.

Avvaktar testet.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Hur stora framtida håltagningar pratar vi om, och är det något ni gör själv eller något som hantverkare kommer att utsättas för? Man ramlar inte ihop och dör av att som hemmafixare t.ex. borra några hål för att sätta upp en hylla. Asbest är framförallt ett problem för folk som jobbar med att riva runt i det regelbundet. Inte ens våra elektriker brydde sig när de bytte lysrörsarmatur i pannrummet.
Håltagning för ny VA-ledningar och paxfläkt samt spika fast elkablar är ju för hantverkarna. Sätta upp hyllor, krokar m.m blir väl aktuellt för vår del. Inga enorma ingrepp kanske men ändock ingrepp.

Låter ju som att du ändå ska borra och fixa en del i rummet. Kanske lika bra då att plocka ner det.

Annars är ju tvättstugor ganska bra att ha extra brandskyddade...

Jag hade själv eternit i både tvättstugan och pannrummet.

B bullemedbulle skrev:
Håltagning för ny VA-ledningar och paxfläkt samt spika fast elkablar är ju för hantverkarna. Sätta upp hyllor, krokar m.m blir väl aktuellt för vår del. Inga enorma ingrepp kanske men ändock ingrepp.
Fråga hantverkarna vad dom tycker. Paxfläkt och VA är kanske stort nog för att dom ska ha åsikter. Dom kan säkert även ha idéer om hur man gör med befintliga ledningar under tiden.

Lite uppföljning.

Tog prov i höstas på en av väggskivorna och skickade till labb, och fick bekräftat asbest.

Haft en saneringsfirma som kollat tvättstugan och lämnat offert, ska kontakta några till, och fått ett pris på 30 000:- inkl rot. De ville dock att all el inkl elcentralen (som sitter på en vägg) ska lyftas av innan för att kunna riva ner all eternit på ett säkert sätt.
Blir inte klok på hur det ska gå till och firmagubben gav inga solklara svar själv, utan lämnade det till mig "att lösa" typ.

Utgår från att ingen elektriker vill/får skruva bort elcentral och armaturer, dra ut sladdspikar osv om det är bekräftad asbest? Kanske att jag får göra de delarna själv?

Frågan återstår ju sen också hur man rent praktiskt ska göra när man lossat allt från väggen. Allt kablage kan säkert hänga fritt vid taklist, är stabil kulo, men elcentralen? Intr sugen på att släcka elen till hela huset under 1-2 dagar..

På med ett lager gips och måla. Där du ska gör håltagningar kan du ju skära bort en bit så det är förberett och ni slipper borrdamm precis där. Små borrhål i framtiden är ju bit av kaka…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På med ett lager gips och måla. Där du ska gör håltagningar kan du ju skära bort en bit så det är förberett och ni slipper borrdamm precis där. Små borrhål i framtiden är ju bit av kaka…
Förstår att man kan göra sådana lösningar, men nu vill vi totallsanera rummet från asbest. Inte göra något halvdant.

B bullemedbulle skrev:
Förstår att man kan göra sådana lösningar, men nu vill vi totallsanera rummet från asbest. Inte göra något halvdant.
Ok. Då får elektrikern lösa biffen. Det finns säkert en tillfällig lösning så ni slipper vara utan el i hela eller delar av huset under tiden.

Claes Sörmland
B bullemedbulle skrev:
Lite uppföljning.

Tog prov i höstas på en av väggskivorna och skickade till labb, och fick bekräftat asbest.

Haft en saneringsfirma som kollat tvättstugan och lämnat offert, ska kontakta några till, och fått ett pris på 30 000:- inkl rot. De ville dock att all el inkl elcentralen (som sitter på en vägg) ska lyftas av innan för att kunna riva ner all eternit på ett säkert sätt.
Blir inte klok på hur det ska gå till och firmagubben gav inga solklara svar själv, utan lämnade det till mig "att lösa" typ.

Utgår från att ingen elektriker vill/får skruva bort elcentral och armaturer, dra ut sladdspikar osv om det är bekräftad asbest? Kanske att jag får göra de delarna själv?

Frågan återstår ju sen också hur man rent praktiskt ska göra när man lossat allt från väggen. Allt kablage kan säkert hänga fritt vid taklist, är stabil kulo, men elcentralen? Intr sugen på att släcka elen till hela huset under 1-2 dagar..
Bara så att du har infon i och med att du verkar vara en samvetsgrann person: du får inte göra sådant elinstallationsarbete själv som att koppla loss kablar. Det skulle inte hindra mig men vi värderar alla regelefterlevnad olika...

Får man inte ens lossa sladdspik? Elluttag och strömbrytare får man väl byta själv, så då borde man väl enbart få lossa den från väggen? Bara nyfiken

Får ta frågan med elektrikern helt enkelt och se vad som blir bästa lösningen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.